tirsdag den 21. september 2010

Kinesisk trafik - med hornet i bund !



Trafik er mange ting, men her i Quihaungdao er den rigtig kinesisk. Der er ikke mange regler. Alle vejskilte og trafiklys er vejledende. Selv de betjente ( Og dem har jeg set nogle stykker af ) Der står midt på vejen, har nærmest givet op. De giver nogle sporatiske vink med hænderne, mens de gør deres bedste for ikke at blive kørt ned. Den mest benytte del af alle biler er hornet. Nogle få gange er det påkrævet at dytte, men for det meste er det mere en vane eller en form for "her kommer jeg" hilsen til alle andre. Gadebilledet er fyldt med små biler, luksus biler, gamle lastbiler, knallerter, el-cykler og endda æsel kærre. Og at kører den modsatte retning på en tresporet vej, hvis man lige skal bruge den løsning, er helt normal. Det med hornet er så officiel, at jeg så ovenstående skilt. ( Du må kører 5 km i timen - Du kan dreje til højre - Og du kan dytte når du gør det.) Heldigvis må man ikke bare selv køre bil i Kina. Man skal have et kinesisk kørekort. Så lærer man nok også den kaotiske kørestil. Jeg har lånet en cykel på firmaet, så jeg vil prøve at begive mig ud i byen på denne jernhest, uden at blive kørt ned. Mere om denne tur, når den er overstået. Dog skal det retfærdigvis siges, at jeg ikke har set mange biler med buler. Så det går nok ikke så galt alligevel.

Ingen kommentarer: