onsdag den 18. november 2009

For fed til at arbejde ved os !

Jeg har lige hørt et meget indspirerende indlæg af Bente Klarlund Pedersen. ( Professor og overlæge dr. Med ) Hun havde emnet sundhed kontra arbejdsmiljø på plakaten. Og med det meget ukorrekte politiske vinkel. Skal vi til at sorterer i de ansatte, hvis vi som arbejdsgiver kan se, at de ikke er 100 % egnet til den pågældende arbejde. Jeg ved at det er et sprængfarlig emne, og man meget nemt kan komme til at lyde kynisk og menneskefjendsk. Men der kan være noget om snakken. Jeg har i min lange tid indenfor arbejdsmiljø set skader der helt sikker kan relateres til personens overvægt - til personens manglende smidighed - til personens manglende motorik. Disse skader er selvfølgelig blevet registreret som arbejdsskader. Anmeldt både til arbejdstilsynet, arbejdsskadestyrelsen og forsikringsselskabet. Og de har alle kostet virksomheden ekstra udgifter. I form af sygepenge, administration, sikkerhedsorganisationsarbejde og en eventuel stigning i forsikringsbetaling, fordi de kan være berettiget til en eventuel erstatning. Men de kunne måske være undgået, hvis man havde haft en " sundheds filtrering " under ansættelse af medarbejdere. I dag har man lange og meget detaljeret jobbeskrivelser på de funktioner som vindes i en virksomhed. Men jeg tror aldrig at jeg har set en beskrivelse, hvor der bliver nævnt noget om fysisk formåen - krav om BMI eller en eller anden test op mod deres kondital. Og det kunne måske være lige så relevant som for eksempel lederkurser - truckkort - sprogkendskab - SAP R3 viden eller andet.

Ingen kommentarer: