tirsdag den 15. september 2015

Sådan gør du på LinkedIn !


Du skal have styr på din LinkedIn profil. Efter min mening er dette, det absolut vigtigste du skal gøre på LinkedIn - få basis på plads. Det betyder den skal være udfyldt med alle de oplysninger, der fortæller mig, som søger efter kandidater på LinkedIn, de kompetencer du har – hvad kan du fagligt og hvilke resultater har du skabt. Lige præcis den øvelse, er måske den mest oversete faktor på LinkedIn.
 
Tips nr. 1 - din LinkedIn overskrift / headline
Dit billed, navn og overskrift er den vigtigste appetit vækker – det er det første jeg får præsenteret i en søgning efter profiler. Nedenstående er et uddrag af en søgning, hvor jeg leder efter en designteknolog med indkøbserfaring. Ud fra overskriften skal jeg vælge hvilke profiler jeg vil klikke ind på – tid er penge og derfor vil jeg gerne løse min opgave hurtigt og effektivt, så jeg vil naturligvis vælge at klikke ind på de profiler som beskriver deres kompetencer. ”Søger nye udfordringer” som overskrift, er ikke nok til at lokke mig ind på profilen.
Hvis du gerne vil have inspiration til din snart fantastiske overskrift, så se på andre profiler som fagligt ligner dig – ud fra det, kan du sammensætte din overskrift.

Tips nr. 2 - dine LinkedIn kontaktinfo
Du bør skrive dine kontaktoplysninger på din profil – det gør dig tilgængelig for dine forbindelser. Jeg har synkroniseret mine LinkedIn kontakter med min telefon, således jeg kan ringe til mine kontakter, hurtigt og nemt (det er kun dem du er forbundet til i 1. led, som kan se dine personlige kontaktinfo).
Hvis du har et on-line cv eller hjemmeside, så sæt linket ind under ”websteder”. En rigtig god ide er også at tilpasse din URL, det gør sig godt på visitkort og søgninger på google.

Tips nr. 3 - din korte summary på LinkedIn
Den korte beskrivelse – del den op således dine faglige kompetencer og resultater kommer først og slut af med din personlige beskrivelse/kompetencer. En af min tidligere kursister Helene https://www.linkedin.com/in/heleneloegstedjepsen har efter min mening lavet en genial kort beskrivelse. Hun evner også at skrive sig til et brancheskift i den korte beskrivelse, ved smidigt at drage sine erfaringer fra detailbranchen ind således det matcher en stilling inden for salg, indkøb eller administration.
Til jobsøgene anbefaler jeg også du uploader dit klassiske cv under den korte beskrivelse – det gør det nemt for mig, at udskrive dit cv i et pænt format, samt der kan være information her, som du ikke har plads til at skrive under eksempelvis ”erfaring”.
Jeg bruger https://www.slideshare.net/ til at uploade mit cv. Fordelen ved at bruge slideshare er, at du kan se hvor mange gange dit cv er blevet klikket på og downloadet. Du kan se mit cv på slideshare her: http://www.slideshare.net/tonnymikkelsen1/cv-tonny-mikkelsen-linked-in-27196531
 
Tips Nr. 4 - dine erfaringer / experience på LinkedIn
Erfaringer er det felt som svarer meget godt til dit cv. Overordnet set skal du udfylde det med de oplysninger som står i dit cv. Du kan dog blive udfordret på, at der ikke er plads nok til hele teksten – så skal du tage det med, du finder mest relevant og gerne vil findes på.
Under ”titel” er det vigtigt du bruger de søgeord du vil findes på, fordi titel er en af de steder som jeg baseret på mine søgninger oplever prioriteres i LinkedIn søgealgoritme.
I virksomhedsnavn skal du sørge for at tilknytte virksomheden korrekt på din profil, således virksomheds logo vises på din profil. Det ser grafisk pænt ud og det gør det nemt for mig at lave baggrundstjek på den virksomhed du har arbejdet hos. (Obs. det er ikke alle virksomheder som har en virksomhedsside på LinkedIn)
Så anbefaler jeg, at du ikke bruger punktform/specialtegn eller lange understregninger til adskillelse af tekst, primært fordi mange tjekker profiler ud på smartphones, IPad eller lignende, og her bliver den fine afstand og opsætning du ser på PC/MAC rodet rundt og gnidret. Prøv evt. selv at eksperimentere med det, du vil nok opdage at jeg har ret :-) Det gælder for øvrigt også de andre steder på profilen.

Tips nr. 5 - dine kompetencer / skills på LinkedIn
Sørg for at få dine kompetencer på din profil – tænk gerne i søgeord, hvad vil du findes på. Kompetencer er også en af de steder som jeg baseret på mine søgninger oplever prioriteres i LinkedIn søgealgoritme. Det er en god ide at få dine kontakter til at ”anerkende” dine kompetencer. En god måde at få anerkendelser på, er at skrive til dem, som du ved kan stå inde for en eller flere af dine kompetencer om at klikke ind på din profil og anerkende dig for det, de selv mener de kan stå inde for. Igen skal du være opmærksom på smartphone vs PC/MAC syndromet – på min smartphone, er det kun de 2 øverste kompetencer jeg kan se, og der skal et ekstra klik til, for at se resten. Som udgangspunkt vil dine kompetencer blive præsenteret således, at dem du har flest anerkendelser for, står øverst. Det har du mulighed for at ændre til den rækkefølge du ønsker.

Bonus tip - tilpas din LinkedIn profil
Undtagen det øverste felt med dit billed/navn/overskrift/kontaktoplysninger, så kan du rykke rundt på alle felter på din LinkedIn profil – Eksempelvis anbefaler jeg som udgangspunkt nyuddannede med lidt eller ingen relevant erhvervserfaring til at flytte uddannelsen op, således den f.eks. kommer lige efter den korte beskrivelse.
 
Jeg håber du kan bruge mine grundlæggende råd, som kun er en lille del af hvad LinkedIn rummer og kan gøre for dig - der er så meget mere jeg gerne vil fortælle dig, men ikke kan nå på dette blogindlæg. Vil du vide mere, så skriv dit spørgsmål her, så vil jeg svare dig.
Som du kan se af mit felt ”råd vedr. kontakt med Tonny” er jeg åben for nye forbindelser, så hvis du mener jeg kan skabe værdi for dig, er du velkommen til at invitere mig ind i dit netværk.
 
Med håbet om at du må få en fantastisk dag. Jeg har ingen tilknytning til LinkedIn Corporation. Hvad jeg skriver i dette blogindlæg er udelukkende baseret på mine egne erfaringer, og er et udtryk for mine egne holdninger.

Ingen kommentarer: