torsdag den 26. september 2013

Kommunikation er ikke så svært endda !

Det er helt fantastisk at træne mennesker som har et andet sprog end dansk eller engelsk som modersmål. Vi er begge på "Udebane" hvad angår sproget. Og derved er der væsentlig større tolerance i forhold til udtale og grammatisk korrekthed. Hvis kommunikationen ikke går ordentlig igennem er man ikke tilbageholdende med at spørge igen - Indtil forståelsen er på plads. Der er selvfølgelig også minusser. Jeg får ikke "Snik-snakken" med, hvis de begynder at tale sammen på det lokale sprog. Og jeg bliver engang imellem nød til at gentage ting flere gange for at sikre at budskabet er forstået. Det lokale sprog er dog aldrig helt uforståelig. Lytter jeg grundig nok og ser jeg på folks kropsprog, samt kender til emnet de taler om, så kan jeg fange ret meget af deres snak. Om det er spansk - kinesisk eller hollandsk.

Ingen kommentarer: