søndag den 15. september 2013

Bare på med uddannelseshatten !

Jeg er i Spanien for at træne Management grupper i sikkerhed - Adfærd og måder hvorpå vi kan gå fra at være reaktive til proaktive. Et stadie som alle virksomheder kommer til, når de har arbejdet med sikkerhed i en længere tid. Jeg har været i Kina - USA og Indien med dette "Road show"  Og mangler kun Polen og Danmark for at have været hele vejen rundt i firmaet. Selve træningen er hvad den er, men at uddanne folk har ligesom fået en lidt ny vinkel efter at jeg har mødet de forskellige kulturer. Som billedet viser, så er der folk der er bange for at uddanne andre. For så kan de blive så dygtige at de søger andet job. Jeg hører helt sikkert til dem der gerne vil uddanne, så vi kan få dygtige medarbejdere. Måske forlader de os - Men så får vi nogle fra andre firmaer - Sådan er livet. Og måske havde de forladt os under alle omstændigheder. Og netop det at folk flytter rundt tror jeg skaber en fantastisk dynamik. (Og vi danskere er dygtig til at flytte rundt på grund af den danske model på arbejdsmarked ) - Jeg ser bestemt ingen værdi i at være i samme firma både 30 og 40 år. Man er jo nærmest groet fast og blevet en del af tapetet. (Med mindre man har skiftet position og efteruddannet sig over alle årene) - Netop det at man kommer til et nyt firma gør at ens erfaring pludselig kommer i spil igen - Og at man, ved at kombinerer det med den nye arbejdsplads, kan få 2 + 2 til at give 5. - Til gavn både for virksomheden og personen selv. Så at man engang imellem uddanner folk ud af firmaet skal måske ses som et positiv bidrag til den viden man får ind fra den nye medarbejder.   

Ingen kommentarer: