mandag den 8. april 2013

Har jeg glemt at lufte ud !

Når man lufter ud, så forsvinder flere af bakterierne i rummet. Normalt stiger antallet af mikrosvampe også, men ikke om vinteren. Det mindsker sandsynligvis risikoen for inflammation i luftvejene, skriver Det Nationale Forskingscenter for Arbejdsmiljø. Indenfor er mikroorganismer mistænkt for at give hovedpine, allergi og luftvejssygdomme som astma, bronkitis og infektioner i luftvejene.
Det lyder banalt, men udluftning ser altså ud til at gavne mod disse tilstande, viser et nyt ph.d.-studie. Resultaterne af studiet viste, at svampe i indeluften primært kommer udefra, men om vinteren kommer der ingen svampe ind, så der kan man roligt åbne vinduerne. Til gengæld er antallet af bakterier afhængigt af vores egen aktivitet i boligen, og dem kan vi få ud gennem udluftning. Mængden af støv afspejler også, hvor mange bakterier, der er i indeluften, så det kan være en god idé at holde øje med det. ( Jeg syntes ellers at vi gør meget rent. Og der er ikke megen støv rundt i huset. Men udluftning kan helt sikkert blive bedre. Jeg har bare et ambivalent forhold til udluftning. For når døre eller vinduer står ånem om vinteren, så lukker man også dyr opvarmet luft ud.  Nå... Skidt, det kunne være at jeg blev lidt sundere og fik hold på min vinter hoste. Og det er nok mere værd end den smule opvarmet luft som lukkes ud )

Ingen kommentarer: