onsdag den 14. januar 2015

LEGO på kinesisk !

På en af mine forretningsrejser til Kina, stødte jeg på et kopi produkt som virkelig skar i hjertet. Et tydelig forsøg på at efterligne vores danske nationale stolthed - LEGO - Pakke havde godt nok ikke en LEGO logo på kassen, men man skulle være blind for ikke at se, hvor de ville hen med deres produkt.
 
Jeg var dog nysgerrig på produktet - Var det af samme kvalitet - Kunne klodserne passe med de originale - Manglede der mon nogle klodser i kassen, så man ikke kunne samle U-båden.  Jeg købte kassen til sølle 35 RmB. ( ca. 31 kr. ) - Og tog den med til Danmark.
 
Vi passede børnebørnene i weekenden og vi satte os til at samle klodserne. Farverne var ikke så klare og selve samleanvisningen var ikke særlig pædagogisk ( Og selvfølgelig med kinesisk tekst ) - Men vi kom igennem opgaven og fik også prøvet om det passede sammen med vores kasse af originale LEGO klodser ( Det gjorde de faktisk )
 
Jeg kan godt forstå at LEGO gør et stort arbejde ud af at beskytte deres produkt - Men det ser næsten ud som en umulig kamp. Især i et land som Kina, hvor næsten alt kan købes i to modeller - Original og Kopi. Jeg har set efterligninger på dansk køkken udstyrs design - Tysk bilindustri - Italiensk sko design og alverdens elektronik.

Ingen kommentarer: