lørdag den 10. januar 2015

Brasiliansk byggesikkerhed !

Ret tæt på mit arbejde i Brasilien er de igang med at lave en lille tilbygning for affaldshåndtering. Jeg kan ikke undgå at se hvad de laver og under hvilket omstændigheder de udfører arbejder. Lige nu er de igang med at lægge stålspær til at bære taget.




Jeg ved ikke lige hvordan de har fået jernstangen op og ballancerer på de to støtte piller. Der er ingen kran i nærheden og det er heller ikke muligt at have en eller anden form for mekanisk løfteudstyr stående på pladsen. Så jeg formoder at de har løftet den i hånden - Ved at tage en lille løft af gange i hver ende af jern bjælken. 


Da jeg kom forbi og tog disse billeder, var de igang med at svejse bjælken fast i de bærende piller. Uden det store sikkerhedsudstyr og uden på nogen måde at sikre at de ikke faldt ned. Faktisk kan man se at den ene arbejdere står på et par tvær brædder, som hverken er spændt fast eller sikret så de ikke skrider.


De fik udført jobbet uden at komme til skade, men med den form for risikovillighed vil der nok ikke gå længe før en af disse folk kommer alvorligt til skade. Jeg ville næsten ønske at jeg kunne tale Portugisisk, så jeg kunne have fortalt dem om faren.


Men jeg er desværre nok også nød til at forstå deres niveau af sikkerhed. Hvis de ikke kender til andet og hvis de er vant til at nogen kommer til skade, så ser de ikke faren og da slet ikke når en "Hellig sikkerheds mand" vil forklare dem omkring sikkerhed. 





Ingen kommentarer: