fredag den 26. december 2014

Lysende Tintin projekt !




Min kone havde købet en små 8 cm stor figur af Tintin, samt et par miniature biler fra Tintin tegneserie for længe siden. Tingene havde ligget i en skuffe og var stadig i original emballage efter 2 år. Jeg havde flere gange spurgt om, hvad vi skulle bruge legetøjet til - ( Alt var støbt i tin og vældig fint malet - Så jeg så ikke lige at de skulle være legetøj for børnebørnene )
Så for ca. 3 måneder side så jeg et sjovt billed på et kursuscenter, hvor de havde taget en lille figur og sat inde i en ramme. Det virkede på en gang meget original og nytænkende. Det burde jeg også kunne lave.... var min første tanke.
Og så gik jeg igang. Uden at have en nøglefærdig projektplan eller bare en ide om, hvordan slut produktet skulle se ud. Bare et ønske om at lave noget lignende, med den tvist at det skulle være lidt bedre.
Først fandt jeg et par gamle, men ubrugt polyester "postkasser", som jeg havde fra et længe glemt event i Arla. Så købte jeg et par svæverammer i Brugsen. Jeg lånte et par Tintin bøger på biblioteket ( Faktisk var jeg af sted et par gange for at få den helt rigtige bog ) Forsiderne blev kopieret og skaleret i forhold til "postkasserne" -  Så fandt jeg noget LED lys på tilbud i Bauhaus - og en brugt lys sensor i min garage.
Alt dette blev, efter mange små "set-back", samlet til to tre dimensional rammer - Indeholdende en lille Tintin bil. Baggrunden er det tegneseriealbum, hvori bilen optræder. Alt sammen oplyst af LED lys, som tænder, når man bevæger sig ud i bryggers - Og slukker når man forlader rummet.
Det er originalt ! - Men nok mest fordi jeg har brugt en del tid og afprøvet flere ideer, inden jeg kom til det endelige resultat. Konen roser også produktet, så helt skidt kan det ikke være. Men en eventuel handelsværdi er nok begrænset.

3 kommentarer:

Henning Andersen sagde ...

Hej Nils. Det er en lille hyggelig blog, du har lavet dig hér - og især finder jeg dine indlæg om sikkerhed og sikkerhedsarbejde interessante. Ikke mindst oversigten over hvad der foregår I Qutar ifht VM. Men hér er det "Tintin"-installationerne. De er fandme flotte og rigtigt godt lavet. Faktisk er ideen lige til at sælge videre. Når jeg derfor skriver er det ikke en kritik af projektet - overhovedet. Men fordi der faktisk er en fejl, hvis bil og forside skal stemme overens. "Kaptajn Haddock" er overhovedet ikke "opfundet" i "Faraos Cigarer" - det bliver han nemlig først i "Krabben Med De Gyldne Klør". Den pågældende bil - en indisk taxa - stammer fra "Tintin I Tibet". Ikke desto mindre "spiller" den måske bedre farvemæssigt med "Faraos Cigarer", det kan jeg godt se. Men altså - og beklager :-)

Nils Mogensen sagde ...

Hej Henning.

Jeg må straks indrømme, at jeg ikke er stærk i Tintin´s historie, og at mit valg af baggrund fra "Faraos Cigarer" er direkte relateret til den sandfarvet bil ( Farve match ) - Men at Kaptajn Haddock først kom ind i Tintin universet senere, var virkelig en overraskelse. Jeg har altid set alle figurene - Fra Kaptajn Haddock over DuPont brødrene til hunden Terry som faste personer i historien. Men det må være en erindringsforskydelse fra mine unge dage, hvor jeg lå i min seng om aftenen og læset alle former for tegneserier.

Henning Andersen sagde ...

Hej Nils
(nej, jeg har ikke andet at lave end at se efter svar på diverse blogge :-) )
Som jeg også nævnte - farverne står bedre til hinanden. Og det er da også kun fordi undertegnede, på sine gamle dage, er blevet Tintin-aficionado, at vi overhovedet har denne konversation. Tillad mig iøvrigt at nævne at Dupond og Dupont aldeles ikke er brødre - de er bare lige dumme. Generelt vil anbefale en genlæsning af Tintins oplevelser - i et voksent perspektiv - men derudover vil jeg tillade mig at anføre en lænke til

https://apokalyptisk.wordpress.com/about/de-apokalyptiske-genrer-en-introduktion-til-undergangskultur/

- hvor der om nogle dage vil være et indlæg, netop om Tintin.... - og så meget andet. Hvis du skulle være interesseret. Og ellers er der denne her, en blog jeg - off and on - er "på"

http://essef.sciencefiction.dk/#post68

Men nu ved du jo ihvertfald, at der er nogen (nogle?) der læser dine udmærkede indlæg.

gode hilsener fra Henning