lørdag den 27. december 2014

6 ænder som julegave !

Så fik jeg seks ænder i julegave  -  Eller rettere, jeg fik et gavekort på 6 ænder i julegave. De skal gå og snadre sammen med en afrikansk familie et eller andet sted, hvor der er brug for hjælp på det store kontinent. Sidste år var det 10 høns ( Som jeg håber har gjort gav hele 2014 ).

Ideen med at give et gavekort, hvor man støtter med en handling der understøtter et samfund er fantastisk. Jeg ved godt at der er folk der sulter, og hvor man er det aller vigtigste bare for at der skal være en dag i morgen. Men jeg er stadig mere tiltrukket af at give af mit overflod til noget der kan stabiliserer og udvikle. I min forståelse er det den eneste vej ud at sult - borgerkrig og den enorme håbløshed som oftest stråler ud af det man ser på fjernesynet fra Afrika.

De sidste år, med den megen rejsen rundt i forhold til arbejde, har jeg set lidt af hvert. (Dog aldrig død på grund af sult.) - Men alligevel har de mange indtryk gjort noget ved min forståelse af andre menneskers vilkår i livet. Det er helt andre, og meget mere fundamentale problemer de slås med, end den navle-pillende kultur der fylder de samtaler vi har mellem hinanden i Danmark. Selvfølgelig skal vi også rette på vores samfund og tilpasse hverdagens problemer. jeg syntes bare at vi engang imellem bliver alt for fokuseret på ting, der i bund og grund ikke har den store betydning.

Om man så skal købe 6 ænder - eller sende penge til mad....... Om man helt skal lade være eller man skulle købe 600 ænder, fordi vi faktisk har råd til de, vil jeg lade folk selv bestemme. Men jeg vil opfordre til at løfte blikket og se lidt længere ud en Dannevirke og Europa. Verden bliver konstant mindre og der er folk der har helt andre udfordringer end os. 

Køb dine ænder eller måske en ged -  HER.

Ingen kommentarer: