onsdag den 12. marts 2014

Den syge telefon !

Danske virksomheder har hver dag store udgifter ved medarbejdernes sygefravær. Derfor er det afgørende, at virksomhederne ved, hvordan man håndterer sygdom blandt medarbejderne. Et typisk spørgsmål, er om chefen må kontakte den syge medarbejder? Nej, lyder det korte svar. Det vil være en overtrædelse af helbredsoplysningsloven. For at undgå de mange faldgruber, som kan være forbundet med håndteringen af sygefravær, er det afgørende, at virksomhederne har udarbejdet en sygefraværspolitik. - ( Jeg har - på et par forskellige arbejdspladser - Prøvet at indføre en sygefraværspolitik, som faktisk tillod at man ringede til den syge. Man kan rolig sige at det gik vidt forskellig. Det ene sted kom jeg nærmest i klammeri med lokal fagforening, mens jeg det andet sted fik et fantastisk arbejde i gang. Hvor all partner blev tilfredse med aftalen. Derfor kan jeg kun tilslutte mig at man kommer igang med at lave sygefraværspolitikker og at man passer på de mange faldgrubber.)

Ingen kommentarer: