fredag den 7. februar 2014

Træning i det kolde element !

Jeg har lige været gennem 2 dages træning i "GWO Sea Survival" ved Falck Nutec i Esbjerg. En lille smule teori og en hel del praktiske øvelser. Opgaven er at lære at gebærde sig korrekt på havet ved transfer mellem både og når man besøger vindmølle parker Off shore. Samt lære at gøre det rigtige, hvis der skulle opstå en nød situation. Første dag trænede vi indendørs, i et stort bassin, hvor man både kunne lave bølger - slukke lyset og lave vind - simuleret lyn nedslag og en hel masse støj - (Meget realistisk) - Her trænede vi i at komme fra vandet op i redningsflåden - Hvordan man skulle betjene udstyret og hvilken forholdsregler der gjaldt, når man skulle overleve længst mulig.
 
Næste dag var noget mere realistisk. Den foregik i Esbjerg havn. Vandet var ca 3 grader og der var rigelig med vind. Her var vi også i vandet og lærte redningsøvelser - Transfer fra båd til båd og mellem båd og vindmølle. Selv om det var sk... koldt - Og jeg på et tidspunkt helt havde mistet kontakten til mine hænder, så var det enormt lærerigt. Jeg fandt ud at små tricks, der virkelig gør en forskel i overlevelses chancerne - Og at selv om udstyret både fylder og er besværligt at have på, så er det forskellen på liv eller død om man bruger det korrekt. - Jeg håber dog aldrig at komme i en skarp situation. Hvis man skulle tilsætte Panik - Et par sårede kollegaer - Rigtig dårlig vejr - Mørkt og måske langt fra land. Så kunne det godt være at der skulle lidt mere træning til.  

Ingen kommentarer: