tirsdag den 27. august 2013

Venskab på tværs af kulturskel !

En af mine tidligere kollegaer, som nu arbejder for et firma i Beijing, havde invititeret mig ud på Hot Pot. - Vi har holdt forbindelsen, selv om han skiftede job. Og aftale var at næste gang vores veje krydsede, skulle vi bruge tid sammen. - Det er altid sjovt at komme med en lokal ud at spise. Så kommer man ud til noget som jeg aldrig ville have fundet selv. Maden var rigtig god. Og selskabet var bedre. Vi har efterhånden fået et fortrolighedsforhold, som ellers kan være svært at få med en kineser. Det er kultur relateret, og ikke fordi de ikke kan lide os vesterlændinge. - De har bare svært ved at åbne op og tale om deres problemer. Kulturel set må de ikke have fejl og vise svaghed. Hvilket også betyder at de ikke altid får den "Gratis" erfaring, som vi vesterlændinge høster ved at spørge om råd og vejledning. - Min ven har allerede været i Danmark en gang. Og der var han hjemme og drikke kaffe ved mig. Jeg tror helt bestemt at det var der vi startede vores nære venskab. 

Ingen kommentarer: