torsdag den 22. august 2013

Ord har ikke altid samme betydning !

Det er ofte i de små ting man finder de største forskelle. Pt. underviser jeg management grupper i Kina. Jeg taler på engelsk og alle mine materialer er på engelsk. - Og så finder jeg ud af små ord har elt forskellig betydning. Jeg bruger ord som "Chairman" - som formand for en bestyrelse. - - -  For kineserne er der kun én Chairman - Og han er formand for deres parlement. Jeg bruger også ord som "Central commitee" for fabikkens hovedsikkerhedsudvalg. - - -  For kineserne er der kun en Central committee. Og det er deres regering.  Det ville nok være det samme som at kalde en bestyrelsesformand for Statsminister. Og at kalde sikkerhedsudvalget for Regeringen. Ja.... Jeg bliver klogere hver dag. Og det er netop det der gør det spændende at arbejde i dette spændingfelt af kulturforskelle.

Ingen kommentarer: