onsdag den 20. april 2011

Snydt for en 5 øre ekstra !

Miljø bevisthed kan også blive for pjattet. Jeg havde en længere samtale med en kollega, der havde tilmeldt sig "grøn strøm" fra sit El selskab. Og var nu overbevist om at han, med en lille ekstra betaling, kunne gavne den samlede verden for en smule forurening. Jeg kunne ikke overbevise ham om , at vi her talte om et smart reklame tricks fra elforsyningens side..... OK....... Noget af strømmen er lavet på vind energi, så det er miljø venlig. Men noget bliver også lavet på kul kraft værker, eller endda på Atom kraftværker ( Når vi ikke lige har vind nok - Og de har overskud i Bärsebeck / Sverige ) - Og alt denne strøm mikses i ledningen, så man ikke kan kende forskel. At min kollega så betaler lidt ekstra for at få den "grønne strøm" - Betyder alt andet lige at der bliver mere "sort strøm" tilbage i ledningen. Og da den også skal udnyttes, må det så være sådan nogle som mig der bruger den. Su rum summarum. Den totale forurening bliver den sammen. Han får en hvidere samvittighed - Og jeg burde måske få en sortere samvittighed Men den reelle skurk er nok el selskaberne. Da gladelig spiller på folk ønsker om at gøre en forskel. Og på folks velvillighed til at betale for noget der i forvejen er i ledningen.

Ingen kommentarer: