søndag den 3. april 2011

Fup eller fakta !

I dag har vi så mange muligheder for at vælge vores forbrugsvarer, at det nærmest er en jungle. Det kan være økologisk - lokal fremstillet - Uden børnearbejde - Fair traide - Svanemærket og hvad ved jeg. - - - Men det er nok kun økologien der er slået ordentlig igennem. ( De fleste ved faktisk ikke helt hvad der ligger bag alle de andre betegnelser ) Nu har vi så fået endnu et mærke at forholde os til. WindMade. Jeg burde måske være positiv stemt over for et sådan mærke kva mit arbejde, men jeg syntes at det er et overordentlig overflødig mærke. For det bliver en tros sag om man nu køber en varer der er fremstillet af vind energi. Man kan ikke måle / veje - eller se forskel på strøm fra et Atomkraft værk eller en vind mølle. Og det er mikset godt og grundig i vores ledningsnet. ( Man kan næsten sige at det er som vinden blæser ) - Og kun hvis disse fabrikker er linket direkte op til en vindmølle, og må stå stille når det ikke blæser, kan de holde fast i deres påstand om WindMade. Desværre må jeg også konstaterer, at dette lugter langt væk af kommerciel tænkning, for stifterne af dette mærke er virksomheder som Vestas - Lego - Pricewaterhousecoopers. Som låner noget forbrugertillid ved at ligge i ske med WWF og De Forenede Nationers energiråd. - - - Så drop dette mærke, og arbejd noget mere på en tillid mellem forbruger og virksomheder. Eksempelvis ved at være mere transparent, så forbrugerne selv kan danne sig en mening om tingene.

Ingen kommentarer: