onsdag den 29. december 2010

Bedre sent end aldrig !

Jeg kan se at Arbejdstilsynet nu er begyndt at besøge landbruget. Måske en lille branche, men det sted i Danmark der ligger højest i arbejdsulykker, når man tager antallet af mennesker i betragtning. Og det stiger bare. Fra 754 i 2006 til 911 i 2009 - Og endnu værre 10 døde om året. ( Færre døde i 2010 - men det er jo bare tal - Og heri tæller kun ansatte. Ikke de familiemedlemmer - børn og koner som er døde) - Jeg har både set og hørt om eksempler, som var så horrible, at hvad de forekommet på de steder jeg har ansvaret for, havde jeg stoppet arbejdet straks. APV - risikovurdering - afskærmning og personlig sikkerhedsudstyr er nærmest fremmedord. Hvis landbruget virkelig ville det her, så er det ikke nok med centrale kampagner fra deres organisationer - Eller et raid fra Arbejdstilsynet. Det er selve holdningen og attituden i dansk landbrug der skal ændres. Alle landmænd kunne jo begynde med følgende tanke, hver gang et arbejde skulle starte: " Vil jeg sætte min søn til dette?" - Er man bare det mindste i tvivl, så er det nok for farligt. Og så har man helt sikker den forkerte holdning, hvis man alligevel starter op. Eller endnu værre, sætter sin polske medhjælper til jobbet.

Ingen kommentarer: