lørdag den 14. marts 2009

LUKSUSFÆLDEN

Jeg ser ellers sjælden koncept programmer i fjernsynet, men denne udsendelse er jeg dog faldet pladask for. Ikke at jeg syntes om konceptet, da der ikke er megen lærdom at hente. Det er programmet desværre ikke detaljeret nok til. Men jeg er fascineret - forskrækket - forfærdet og fuldstændig uden forståelse for, hvordan folk kan komme så langt ud i tovene økonomisk. Der er jo ikke tale om en udefra kommende katastrofer. . . . Nej, folk har kørt sig selv i sænk. Mere eller mindre beviset. At man med åbne øje kan udtale. " Hver gang jeg så et kontoudtog med røde tal, fik jeg det så dårlig, at jeg straks måtte købe noget, for at komme i bedre humør". Nogle af deltagerne har endda børn. Som jo er uskyldige ofre for forældrenes uansvarlighed. Og så kan det også undre, at der ikke er en bank, nogle venner eller familie, der har råbt "Vagt i gevær". Alle deltagerne ser godt nok ud til at klare skærene efter en måned. ( Initiativet er stadig højt ) Men det er desværre ikke længe, når man kan se, at de skal arbejde på deres økonomiske problem i flere år, for at komme på rette kurs. Eftertanken melder sig også. Hvor mange familier sidder med samme uoverskuelige problemer, som bare ikke får hjælp.

Ingen kommentarer: