mandag den 16. juni 2008

Sikkerhed starter med din egen holdning


Hvordan kan det være så svært. Vi har en regel om at bruge sikkerhedsbriller i vores produktion. Reglen er kommet efter en global risikovurdering på vores arbejdsrytmer. Faren ved at få noget i øjet og derved komme til skade er reel. Men alligevel ser jeg kollegaer uden briller. Konfronterer jeg dem med reglen, får jeg en sang fra de varme lande eller en historie om deres syge moster ! Sådan sagt i billedsprog. Jeg ser folk, der tager brillerne på, når de ser mig, eller de fortrækker til et andet arbejdsområde, hvis de ikke lige har et par briller i nærheden. At folk ikke kan forstå, at sikkerhedsudstyr er for deres eget bedste går over min fantasi. At man er afsindig afhængig af sit syn. Både som menneskelig evne, og som en person der skal tjene penge til livet og familien. Med andre ord. Man leger med hele sin tilværelse, når man ikke bruger det sikkerhedsudstyr som er nødvendig. Jeg ved godt, at det er en holdningsændring, og jeg som sikkerhedschef er ansvarlig for niveauet af sikkerhed på arbejdspladsen. Men når barren for brug af sikkerhedsudstyr er så lav, så man ikke engang er bange for at miste synet, så er der lang vej igen !

Ingen kommentarer: