onsdag den 23. april 2014

Smerte i ryggen skal trænes væk !

Det er en myte, at ondt i ryggen kureres med hvile. Og den myte koster samfundet milliarder i unødvendigt sygefravær. "Man skal for alt i verden ikke lægge sig inaktivt ned i en seng. Arbejde er 'terapeutisk' for rygsmerter og nødvendigt for at komme sig«, siger rygforsker og professor i arbejdsmedicin Johan Hviid Andersen fra Regionshospitalet Herning. Han bakkes op af to andre eksperter. Samlet tager danskerne 2 millioner sygedage på grund af rygproblemer (2011), og det koster samfundet 7,3 milliarder kroner. Mindst to milliarder ville kunne spares, hvis danskerne var korrekt oplyst om rygsmerter, lyder vurderingen. ( Her kan jeg være med på personlig erfaring. Jeg har flere gange haft ondt i ryggen. Enten fordi jeg har lavet noget uvant arbejde, eller fordi jeg har behandlet min krop lidt for hårdt. Hver gang er gået på arbejde. Det har selvfølgelig været hårdt, men når ryggen blev varm og jeg fik rørt musklerne, så kurerede det nærmest også sig selv. - Desværre ser jeg ofte folk der nærmest bliver paralyseret ved den mindste rygsmerte og overhovedet ikke re intresseret i at bevæge sig i en længere periode. Jeg håber det er uvidenhed og smerte der holder dem tilbage. For tanken om at de godt kender sammenhængen , men bruger rygsmerten til en ekstra fridag kan godt snige sig ind. )

Ingen kommentarer: