torsdag den 31. oktober 2013

Endelig kom de til fornuft !

De lediges uddannelse skal nu tilpasses erhvervslivets behov. Det betyder, at selvvalgt uddannelse skal afskaffes, mener fagbevægelsen. "Erfaringerne viser, at ordningen ikke har fungeret optimalt, og at seks uger ikke er længe nok til at blive opkvalificeret. Derfor siger vi nu, at vi hellere vil udvide den, mod at a-kasserne til gengæld får lov til at bestemme, hvilket kursus der er relevant. Det er klart, at vi piller ved de lediges frie valg, men det er afgørende at der er et behov på arbejdsmarkedet for det, de vælger at uddanne sig i," siger LOs formand, Harald Børsting.- ( Det var også på tide. I mit tidligere job var det meget udbredt at folkene tog selvvalgt uddannelse - Men det de tog havde ikke megen relevans til det de lavede. En hel masse tog trailerkørekort og andre tog noget om sejlads. - For nylig hørte jeg om nogle der var på "jule pynte" kursus og Pilates. - Jeg husker fra dengang, at jeg prøvede at påvike mine kollegaer til at tage Krankurser . Truck kurser - Håndtering af kemi - Industriel affaldssortering - og lignende. MEN her var den lokale fagforening direkte imod mine anbefalinger. De mente at sådanne uddannelser ville virksomheden få gavn af og derfor skulle virksomheden også betale for disse uddannelser......... Jeg kunne - Og kan stadig ikke forstå at mine kollegaer ikke kunne se at det, ud over at øge deres chancer for at blive på arbejdspladsen, også gjorde deres arbejdskraft mere værd. 
GODT at fagbevægelsen nu er kommet til fornuft og ser på "lidt mindre selvvalgt uddannelse" ) 

Ingen kommentarer: