lørdag den 24. maj 2008

Jamen så bland dig dog i dine medarbejders liv !!!!!!

Forleden hørte jeg om en undersøgelse, der havde set på, hvor meget virksomheden måtte blande sig i medarbejdernes privatliv. Ikke mindre end 93 % mente at arbejdsgiveren godt måtte blande sig i deres kost - motion og ryge vaner. Jeg mener dog det skal tages med et gran salt.
Ok - Det er efterhånden acceptabelt, at virksomheden har en mening om rygning, og tilbyder ryge stopkurser og specielle rygerum. Men her har lovgivningen og folkestemningen også hjulpet tingene på vej. Det bliver straks værre når tale falder på kost og motion. Skulle jeg til mine personalesamtaler sige:"Jeg kan se, at du er noget besværet af din kropsvægt, og at dit arbejdstempo falder sidste på dage. Var det noget med et besøg af en kostvejleder". Eller " Nu har jeg jo kun en begrænset mængde penge til efteruddannelse, og hvis de skal give størst mulig afkast, må jeg nok satse på de sunde medarbejdere. Derfor må jeg opfordre dig til at dyrke noget motion". Nej - Vel ! Endnu værre, hvis en af mine kollegaer sagde: Du ser noget træt ud hver mandag, skulle du ikke skære lidt ned for træning i weekenden". Man skal selvfølgelig ikke lade være, bare fordi det er svært, men man skal tænke sig rigtig godt om. Det er utrolig nemt at overskride grænsen og det kan tage lang tid at komme tilbage igen.

Ingen kommentarer: