fredag den 3. oktober 2008

waste / spild er mange ting

En ting der er svært at lære mine kollegaer, er at spild er andet end det smider væk. Med andre ord er waste ikke bare affald. Det er også spild af tid - Spild af energi - Spild af evner - Spild af penge - Spild af bevægelse - Spild af andres tid og ikke mindst spild af kompetence. Det sidste er nærmest det værste. For jeg ser så mange medarbejdere og mellemledere som helt sikker både kan og evner, at løfte deres indsats meget højere op. Rigtig mange kunne få en arbejdsdag, fuld af succes og positive oplevelser. Men hverdages monotome rytme og janteloven har kronede tider. Mange spilder deres evner, spilder deres tid og spilder deres menneskelig udvikling. Ofte forstår jeg dem ikke. Nogen gange har jeg faktisk ondt af dem. At bruge en treide del af dagen på noget, hvor fokus er på at overleve og få tiden til at gå. Hvor man bare lige skal over kanten, må da være forfærdelig. Når vi nu alligevel skal være sammen og opgaven er klart defineret, hvorfor så ikke få en succes og noget positiv ud af tiden............At sidde i bilen hjem fra arbejde og føle at man har gjort en forskel,er da noget af det fedeste. Det kunne jeg godt unde nogle af mine kollegaer.

Ingen kommentarer: