Ledere af store danske og europæiske virksomheder er for kedelige sammenlignet med amerikanske topledere. Det bremser virksomhedernes image over for både investorer og samarbejdspartnere i udlandet. Sådan lyder det fra helt ny forskning fra Aarhus Universitet, Business and Social Sciences. Når danske topledere vises frem på virksomhedens hjemmeside, lægger virksomheden eksempelvis vægt på universitetsgrader og tidligere jobansættelser. Men i amerikanske virksomheder er der også fokus på, at direktøren deltager aktivt i socialt, velgørende og politisk arbejde samt fortæller om familien og netværket udenfor arbejdspladsen: »For amerikanske ledere er “impression management” måden at få success i erhvervslivet. De er meget opmærksomme på at deltage i lokal og national politik, i velgørenhed og opmærksomme på at lovprise deres udmærkelser i pressen, hvorimod de europæiske CEOs præsenterer sig selv som primært fokuserede på virksomheden,« siger ph.d. Irene Pollach, der står bag den nye forskning
Ingen kommentarer:
Send en kommentar