DTU Transport dokumenterer i en ny rapport en markant sammenhæng mellem bilers årgang og personskadernes alvorlighed, givet at uheldet er sket (passiv sikkerhed). Resultatet viser, at i de alvorligste uheld, hvor føreren bliver dræbt, kunne førerens død have været undgået i mere end halvdelen af tilfældene, hvis de uheldsinvolverede biler havde været nye. Jo ældre en bil i en ulykke er, jo større er risikoen for at føreren kommer alvorligt til skade. Hvis alle uheld i 2010 var sket med biler, der var fremstillet i 2010, ville antallet af døde førere have været halveret, og antallet af alvorligt tilskadekomne reduceret med en tredjedel.
Antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken viser en klart nedadgående tendens hen over de seneste 40 år. Det årlige antal dræbte trafikanter er faldet fra et maksimum i 1971 på 1.213 til 255 i 2010 samtidig med, at trafikmængden er mere end fordoblet. Mange faktorer bidrager til denne udvikling, herunder den tekniske udvikling af bilerne, ændring i vejenes udformning samt førerens kompetencer og holdninger. Sidstnævnte påvirkes også blandt andet af den generelle lovgivning, mængden af politikontrol og informationskampagner. Forskerne har imidlertid ikke solid viden om, hvor meget hver af disse faktorer har bidraget til den markante forbedring af trafiksikkerheden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar