Giver det en bedre bundlinie hvis medarbejdere
har kaffepauser, det er et spørgsmål som eksperterne ikke er enige om.
Ugebrevet A4 har regnet sig frem til, at den samlede danske arbejdsstyrke
venter hele 17.732 timer foran automaten. Hver eneste dag. Det svarer til - som
A4 formulerer det - at kaffedrikkerne dagligt spilder mere end 10 årsværk på
absolut ingenting.
"Dybest set går effektiviseringsmodellen Lean ud på at
producere det, som kunderne efterspørger, frem for altid at maksimere
ressourcerne. Altså produktiviteten. Det kan nemlig få en uheldig virkning i
praksis: Det kan godt være, at medarbejderne bruger al deres tid på at være
produktive, men måske bruger de tiden på ting, der ikke skaber værdi for virksomheden",
siger Kenneth Brinch Jensen, som er adjunkt ved CBS i økonomistyring.
Jeg er overbevist om at en kort kaffepause skaber mere værdi end man lige kan måle. Ofte er der tale om at folk lukker en opgave og skal igang med den næste - De forlader et møde og på vej hen til deres skrivebord - De skal lige have vendt en ide med en kollega.... Eller de skal simpelhed bare have rettet tankerne ind til højre og blive klar til de næste par timer med højt tempo.
Hvis vi LEAN´NER kaffepauser væk - Og tror at folk er rene robotter, så har vi tabt alt. Måske kan de gøre det i Asien med den kultur der findes der. Men ikke i Skandinavien. Jeg er stor fan af selve LEAN tankegangen, men tror man at den er kultur og område uafhængig, så har man ikke forstået LEAN som filisofi, men kun som en arbejdsmetode.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar