I
rriterende medansatte koster virksomhederne penge, viser ny Harvard-undersøgelse.
Ny forskning viser, at de mest irriterende arbejdskollegaer koster
arbejdspladsen penge. Ledelsen er bedst tjent med at stille disse medarbejdere
en fyreseddel med det sammen.
For Tage Søndergaard Kristensen, førende dansk
forsker i arbejdsmiljø og tidligere professor fra Arbejdsmiljøinstituttet, er
konklusionen ikke ny. "Mange andre undersøgelser peger på det samme. Hvis
relationerne på en arbejdsplads ikke er i orden, så har det klart en
indvirkning på produktiviteten," siger Tage Søndergaard Kristensen.
Han
understreger: "Det er helt klart et ledelsesansvar. Hvis der er
medarbejdere, der går rundt og irriterer deres kollegaer, uden at der bliver
gjort noget ved det, så er det resultatet af en dårlig ledelse. Offentlige
arbejdspladser skal ikke præstere et overskud, og her er det mere usynligt,
hvilken bundlinje de skal præstere ud fra. Ofte har ledere i denne sektor ikke
kvaliteten, der skal til for at tage hånd om problemer med arbejdsmiljøet.
Jeg ved ikke om man ligefrem kan måle den omkostning, hvor kollegaer med deres snakken - forstyrrende affærd eller ligefrem mangel på situationsfornemmelse, koster virksomheden. Men det er helt sikkert at det påvirker mit humør og derved kommer til at koste på min præstation
rriterende medansatte koster virksomhederne penge, viser ny Harvard-undersøgelse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar