Stress forårsages af kontroltab, og kontroltab forårsages af utydelighed og uigennemskuelighed på arbejdspladsen. Det mener erhvervspsykolog Tue Isaksen. I mere end ti år har han været tæt på medarbejdere og ledere, når de har følt sig presset. Tue Isaksens budskab: Drop de abstrakte værdier og fokuser på dine kerneopgaver.
Det er blevet næsten hverdagskost med artikler, hvor eksperter serverer spiseklare råd til, hvordan læserne kan bekæmpe stress i arbejdslivet. Men Tue Isaksen tror ikke på dem. Som erhvervspsykolog ved Arbejdsmiljøcentret oplever han, at når stressen først har ramt, skal der mere til end en artikel til at komme videre. Derfor vil han hellere fokusere på den tidlige forebyggelse. Der, hvor man registrerer presset og tænker: Hvis det her forsætter eller bliver værre, så ender det galt. Her er hans tre bud på, hvordan du som leder kan opnå mere kontrol i dit arbejdsliv. Den korte version: Vær på vagt over for alle de ord, der egentlig ikke betyder noget og fokuser i stedet for på dine kerneopgaver.
Hvor mister du kontrollen?
Kontrol og stress er de to diametrale modsætninger, som lever i en konstant vekselvirkning. Følelser af kontrol modvirker følelser af stress og vice versa. Når du oplever stressen snige sig ind på dig, kan du være sikker på, at der et eller andet sted i dit arbejdsliv rumsterer et betydeligt kontroltab. Hvis du vil foregribe stressen, imens den endnu ikke er i fuldt udbrud, må du finde den opgave eller den organisatoriske brist i dit arbejdsliv, som forsager dit kontroltab. I den forstand behøver stressbekæmpelse ikke altid tage udgangspunkt i terapeutiske greb eller selvindsigtsfulde rejser. Det kan være meget mere simpelt og håndgribeligt. Tag et kig på din jobbeskrivelse og udpeg den opgave eller funktion, som hænger sammen med dit kontroltab.
Forstå dine kerneopgaver
På mange måder er det her, hunden ligger begravet, når vi skal finde svaret på de seneste ti års massive stress-epidemi på danske arbejdspladser. Skåret ud i pap: Rigtigt mange medarbejdere og ledere forstår ikke deres egen jobbeskrivelse eller konkrete funktion i en virksomhed. Det lyder jo underligt, at man som leder ikke forstår sin rolle. Det er selvfølgelig også en mild overdrivelse. Men der var engang, hvor lederen havde et fast ansvarsområde som i ”det er din kerneopgave, og sådan forventer jeg, din øverste chef, at du løser den. Basta”. Der var måske ikke plads til den store selvudfoldelse, men det var gennemskueligt, hvad den enkelte havde ansvar for. Gennemskuelighed skaber en følelse af kontrol i et arbejdsliv, for nu ved du med sikkerhed, hvad der forventes af dig. Derfor: Lær dine kerneopgaver at kende. Sådan rigtigt. Og hvis du har svært ved det, så skyldes det højst sandsynligt næste punkt.
Pas på værdifloskler
Fleksibel. Ansvarsbevidst. Kvalitetsbevidst. Omstillingsparat. Kreativ. Visionær. Idérig. Og så videre og så videre. Det er grotesk så meget, den slags ord bruges, når vi i dag taler om, hvad en leder i en virksomhed skal bidrage med. Fænomenet kaldes værdiledelse og er den udvikling i samfundet, der slæber mest stress ind på de danske arbejdspladser. Værdiledelse er, når eksempelvis en leder ikke definerer eller får defineret sin rolle ud fra kerneopgaver, som vedkommende har ansvar for, men ud fra abstrakte værdier, som kan forstås – og dermed misforstås – på 117 forskellige måder. Egentlig skulle det være en god ting med en værdiladet jobbeskrivelse, for det efterlader en masse frihed til den enkelte ansatte. I teorien altså. I virkeligheden skaber det bare en masse forvirring og dermed stress. Derfor: Undgå de luftige flosker. Tal klart og tydeligt om dine og andres kerneopgaver og forvent det samme fra dine medarbejdere, kollegaer og ansatte.
God artikel - Fra netværk Danmark
Ingen kommentarer:
Send en kommentar