Nyheden om, at Lego har besluttet at bygge fabrik i Kina, har trukket flere store overskrifter i kinesiske medier – bl.a. i China Daily, hvor kinesiske producenter klager over den øgede konkurrence, en stor dansk produktion i Kina vil føre med sig. "Vi har hidtil hentet vores primære indtjening på eksportmarkeder som USA og Europa, men i de sidste par år har vi oplevet et markant fald i ordrer. Sidste år faldt vores indtjening med hele 20 pct., så derfor bliver vi nødt til at satse mere på det kinesiske marked," siger Ye Shuhui, chef for Ningbo Jinfan Toy Co. Også andre kinesiske legetøjsproducenter, der har levet højt på eksport af billigt legetøj, klager deres nød. For det kan blive svært for dem at vinde fodfæste på et hjemmemarked stadig mere domineret af udenlandske kvalitetsmærker. Kilde: Børsen ( For engang skyld har vi rykket konkurrencen ind på den kinesiske bane. Ikke at jeg mener at vi skal tryne nogen - Men at vi har et design - En produktionsform og en styring af markedet der er så godt at vi kan gøre os intern på det kinesiske marked. Det er da en fjer i hatten )
Ingen kommentarer:
Send en kommentar