Danskere fortsætter med at vælge husstandsomdelte tilbudsaviser fra og bruger internettet eller mobiltelefon, når det billigste pund hakket oksekød skal findes. På landsplan er antallet af nej-tak-til-reklamer steget fra 13 procent i 2005 til 28 procent i 2012 og det er ifølge forskerne lektor Mogens Bjerre og ekstern lektor Per Østergaard Jacobsen fra CBS, som står bag undersøgelsen ”Har tilbudsaviserne en fremtid?” kun et spørgsmål om få år, før trykte tilbudsaviser har et ben i graven. - »Det er svært at forestille sig, det kan betale sig at trykke tilbudsaviser, når 40 procent af husstandene på landsplan siger nej tak - og det sker ifølge vores analyse i 2015,« siger ekstern lektor og videnskablig medarbejder Per Østergaard Jacobsen fra Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi. Allerede i dag siger fire ud ti husstande nej tak til reklamer i hovedstadsområdet og den andel er i 2015 vokset til 60 procent. Tilbudsaviserne får dermed færre og færre kunder ned i butikkerne, og det betaler sig i mindre grad for supermarkederne at trykke og omdele aviserne, siger forskerne bag undersøgelsen og udpeger nogle tendenser, der forstærker udviklingen. Supermarkederne konverterer til discountbutikker, der gør, at antallet af slagtilbud og mærkevarer falder, så prisen er konstant lavest mulig. Kunderne tænker mere på miljøet og store aktører vender sig mod tilbudsaviserne, for eksempel anbefalede Vestforbrændingen fornylig borgerne at sige nej tak til reklamer af hensyn til miljøet. Nye lovkrav kan gøre livet surt for tilbudsaviserne. Der er vedtaget en afgift på tilbudsaviser, som endnu ikke er implementeret, ligesom en ændring af den nuværende ordning til en ja tak-ordning vil kunne ændre antallet af modtagere. Digitale tilbudsaviser på smartphones, internet og tablets vinder frem sammen med væksten i e-handel og reducerer behovet for tryksager.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar