Der er en klar sammenhæng mellem trivsel på
arbejdspladsen og effektiviteten, og det får nu en AAU-forsker til at opfordre
chefer til at løsne grebet lidt og give mere medbestemmelse for medarbejdere.
"Alt skal måles og vejes - Vi ved, at folk der arbejder i sundhedsvæsenet,
er meget engageret i det, de laver. De går meget op i at udføre deres arbejde
så godt som overhovedet muligt.
Derfor er det dybt frustrerende og stressende
for den enkelte medarbejder, hvis ikke de har mulighed for at bruge deres sunde
fornuft og selv vurdere, hvordan de skal agere i de konkrete situationer, der
opstår i løbet af en travl arbejdsdag," siger Anders Drejer, professor i
ledelse ved Aalborg Universitet. Han mener, at stress er resultatet af
manglende indflydelse samt for mange arbejdsopgaver, der hober sig op.
Jeg ved godt at vi som mennesker har meget forskellige holdninger til, hvordan vi udfører vores arbejde. Men kontrol og rigtig mange tjek punkter er nok den største enkeltstående faktor, der dræber mest initiativ.
Jeg har selv, af flere omgang i mit arbejdsliv, haft ledere der med bestemthed og stor autoritet har bedt om at man udfyldte lange exel filer og projektplaner - Samt lavede del-tilbagemeldinger om dette og hint. Uden det på nogen måde tilførte værdi til verden.
Jo... En ting blev nemmere. At lederen sad på sit kontor og overvågede de mange og lange lister over sine ansatte - Uden at komme ud og mærke virkeligheden. Men derved mistede personen også muligheden for fleksibilitet og mulig begejstring mellem sine ansatte.
Tilbage til tillid og respert - Dette mantra burde være gældende overalt. Vi er jo alle ansat fordi virksomheden troede at vores uddannelse og viden kunne klare jobbet. Hvorfor så ikke følge linjen helt og lade folk gøre det de er ansat til.... I stedet for at kontrollere dem hele tiden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar