1. Gear ned
Det er både opgaverne og dit mindset, der skal neddrosles, når du skal på sommerferie. Lav en liste over igangværende opgaver og de opgaver, som du skal tage fat på efter ferien. Det vil også hjælpe din hjerne til at holde fri, når du går på ferie. Hold fokus på at afvikle opgaverne i stedet for at tilføje nye. Minimér antallet af møder, der kaster nye opgaver af sig, og prioritér de møder, hvor du afslutter opgaver, uddelegerer eller hvor din beslutningskompetence er absolut nødvendig.
2. Afstem forventninger
Hvad er dine egne forventninger til din arbejdsindsats under din ferie? Bliv bevidst om dem og afstem dine forventninger med din nærmeste chef, dine medarbejdere, lederkolleger, relevante samarbejdspartnere og familien. Måske er der en forventning fra din chef om, at du står til rådighed i din ferie – måske ikke. Få det afklaret og lav en aftale med din chef, hvor I kan hjælpe hinanden.
3. Gør bunkerne mindre
Lad være med at gå i panik, hvis skrivebordet ikke er tømt, den dag du går på ferie. Arbejd på at gøre bunkerne mindre inden ferien, men helt væk kommer de nok ikke. Acceptér, at der vil være uafsluttede sager, når du går på ferie. Afmeld de nyhedsbreve og reklamer, du alligevel aldrig læser.
4. Uddelegér
Overvej, hvad du kan uddelegere og sørg for, at ansvaret for opgaverne er givet videre til personer, der kan håndtere det, så du trygt kan holde fri. Klæd medarbejderne og andre relevante personer på til, at de kan klare opgaverne i sommerferien. Tingene skal kunne rykke sig, så du ikke bliver flaskehals og får opringninger i tide og utide. Sørg for, at dine medarbejdere ved, hvem de kan gå til, når du er væk og husk på, at medarbejderne godt kan bruge at være "leder-fri" en periode. Husk at formulere et godt ferieautosvar på din e-mail og på din telefonsvarer, så din omverden ved, hvordan de skal forholde sig.
5. Lav aftaler med dig selv
Inden du går på ferie, er det en god idé at udarbejde dine egne ferie-leveregler. Nogle vælger at holde helt fri og andre er lidt med på sidelinjen. Det vigtigste er, at du aftaler med dig selv, hvornår du er "on", og hvornår du er "off". Aftal med dig selv, hvor ofte du vil tjekke mails og arbejdsmobil, og i hvilke situationer du eventuelt gerne vil kontaktes. Skriv dine aftaler med dig selv ned og vær samtidig realistisk med, hvad du kan løse på sidelinjen.
6. Tænk over dine signaler
Husk, at du som leder er rollemodel. En ting er at holde dig ajour ved at tjekke mails og telefon, men hvis du sender mails i ferien og deltager aktivt i opgaveløsningen uden at være til stede, kan medarbejderne tro, at det også kræves af dem, at de arbejder i deres ferie. Tænk over de signaler, du sender.
7. Sæt tid af i kalenderen til en god start
Som leder kan du ikke regne med, at der er nogen, der tager sig af alle dine opgaver, mens du er væk, så vær realistisk og forvent, at der er kommet ekstra opgaver på dit skrivebord, mens du har været på ferie.
Sæt allerede nu nogle dage af i din kalender efter sommerferien til at få et overblik over nye opgaver, blive opdateret og besvare e-mails. Det er vigtigt, at det er dig selv der styrer din tid - ikke andre.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar