Højesteret har netop afgjort, at det var ok for
en stor medicinalfirma at snage i en medarbejders private mail efter hendes
bortvisning for illoyalitet. "I ansættelseskontrakten hed det, at virksomheden
havde ejerskab over enhver form for e-mail-korrespondance. Og hvis man ønskede
at holde noget privat, så blev man opfordret til at skrive det tydeligt i
emnefeltet på den enkelte mail - eller at lægge private mails ned i en mappe,
der er markeret som privat.
Her tager du altså noget, der i udgangspunktet er
arbejdsgiverens ejendom, og lægger det over i din egen, private mail boks,"
forklarer chefkonsulent for privatansatte i Djøf, Robert Padilla Bang Jensen.
( De beskæftiger mig bare i at man skal holde arbejde og privat kommunikation hver for sig. Jeg har altid ment at det er en uskik at blande sagerne. Og at der nemt opstår gråzoner om, hvornår det er arbejde og hvornår det er private gøremål. Det er straks nemmere at skelne, når man holder alt privat på sin private mail. )
Ingen kommentarer:
Send en kommentar