Forfremmelse er ikke altid den bedste måde at belønne og anerkende dygtige ledere på, fordi arbejdsopgaverne ofte vil ændre sig, jo længere man bevæger sig op i hierarkiet. Problemstillingen er klassisk, mener ledelsesrådgiver hos Lederne Michael Uhrenholt, der jævnligt oplever at have ledere i røret, der har mistet gejsten i sit arbejde.
- Når man rykker op i hierarkiet, skifter opgaverne som regel karakter, og man risikerer at bruge meget tid på opgaver, der dræner og mindre tid på de opgaver, der gør, at man trives, siger Michael Uhrenholt.
Ugens Dilemma, der bliver bragt på Business.dk, opdager en leder, at det ikke nødvendigvis er en belønning at få flere stjerner på skulderen. I dilemmaet bliver Mette, leder af salgsafdelingen, forfremmet til markedsdirektør, men efter kun et halvt år må hun erkende, at alt det som tidligere motiverede hende, er blevet erstattet af budgetter, afrapportering og strategiplaner. Hun går derfor til chefen og beder om at få sit gamle job tilbage. Han anbefaler løsning nummer 2, hvor chefen forsøger at skaffe Mette hendes lederjob tilbage.
- Mette er tydeligvis demotiveret i sit job. Alt det der tidligere skabte værdi for hende, er blevet skåret væk og erstattet af opgaver, der dræner. Det vil på et tidspunkt smitte af på omgivelserne, og medarbejderne vil hurtigt kunne aflæse, at deres chef mangler engagement, siger han.
Ledelsesrådgiveren påpeger, at vi alle skal blive bedre til at mærke efter, hvad der giver energi i vores arbejde i stedet for at lade os forblænde af fine titler. Omvendt skal arbejdsgiverne også være bedre til at anerkende succesfulde medarbejdere med andet end forfremmelser.
- Ofte laver man den fejl at tro, at forfremmelse er den eneste rigtige anerkendelse. Men man skal huske, at karriere sagtens kan være sideværts og ikke kun opadgående, påpeger Michael Uhrenholt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar