Medarbejderne synes chefens humor er sjov, hvis de
kan lide vedkommende. Hvis medarbejdere og chef derimod har et dårligt forhold,
skal chefen holde sig langt væk fra vittighederne. Det viser en ny
undersøgelse. Er du chef, og undrer du dig over, hvorfor dine medarbejdere ikke griner af
dine vittigheder? Så er det måske, fordi forholdet til de ansatte halter. Ifølge en ny amerikansk undersøgelse kan chefen have svært ved at løfte
stemningen med selv den sjoveste og mest velmenende vittighed, hvis forholdet
til de ansatte er dårligt. Men hvis chefen er vellidt, kan vedkommende lave
vittigheder om stort set alting. Det skriver Magasinet Arbejdsmiljø.
- Hvis medarbejderne stoler på deres leder, bliver jokes, der umiddelbart kan
virke nedladende og negative, opfattet positivt. For så ved de, at vedkommende
er sarkastisk eller bruger ironi, siger professor Christopher Robert, der er
lektor ved universitetet i Missouri, USA og forsker i humor.
Racistiske og seksuelle jokes er ikke god humor
Ifølge Christopher Robert kan der være god grund til at bruge humor på
arbejdspladsen. For hvis en populær leder bruger humor, styrker det forholdet
til de ansatte. Hvis forholdet til de ansatte derimod er dårligt, skal lederen i stedet
fokusere på noget andet end humor. - For eksempel at behandle folk ordentligt, kommunikere tydeligt og give
brugbar respons, forklarer han.
Selv den mest vellidte leder bør holde sig fra racistiske og seksuelt
diskriminerende vittigheder. Ligesom chefen skal passe på med udelukkende at
bruge nedladende og negativ humor. Men i moderat form kan både positiv og
negativ humor bruges. - Positiv humor handler om at bringe folk tættere sammen. Det kan være jokes,
der handler om, at arbejdet er hårdt, eller det kan være jokes som er rettet mod
lederen selv. Negativ humor handler omvendt om, at der er nogle, der nedgøres.
Det kan være, hvis chefen laver jokes, der er rettet mod medarbejderne og deres
kompetencer, siger Christopher Robert.
Humor styrker sammenholdet
Mette Møller skriver ph.d. om humor på Københavns Universitet. Hun kalder den
amerikanske undersøgelse interessant og fortæller, at hun er enig i
konklusionerne. Ifølge Mette Møller styrker humor de bånd, der er på arbejdspladsen og skaber
sammenhold. Det kan være meget positivt for arbejdsmiljøet. Men det kræver også
tillid.
- Humor handler om menneskelighed, om at turde vise noget af sig selv. Derfor
kan det være grænseoverskridende at bruge humor. Man er afhængig af
fællesskabets reaktion, for er man selv den eneste, der står og ler, fungerer
det ikke, siger hun.
70 ledere og 241 medarbejdere fra 54 virksomheder deltog i undersøgelsen.
Af Ida Marie Winge
Ingen kommentarer:
Send en kommentar