fredag den 14. november 2014

Gør dine præsentationer til noget folk husker !

 Der er mange tips til at levere en stor præsentation, og mens det er vigtigt at få fat i din målgruppe i starten, er det hvad du gør i slutningen der kan gøre hele forskellen i din præsentations  gennemslagskraft og succes.

At komme af med de "spørgsmål" slide.
lad os tale om, hvad du ikke bør gøre. Du bør ikke afslutte en præsentation med et dias, der siger "Spørgsmål?"  Det gør alle og der er ikke noget mindeværdige om denne fremgangsmåde.

Ideelt set bør du tage spørgsmålene efterhånden som du kommer gennem præsentationen, så stillede spørgsmål og svar er relevante for der hvor du er kommet til i præsentationen.. Hvis du vælger at tage spørgsmål i slutningen af din præsentation, ender det ofte med at spørgsmålene er usammenhængende og gør at du kommer til at springe tilbage til forskellige steder i din præsentation.

Effektive slutning.
For at være virkelig effektiv, tag spørgsmål som de kommer og derefter slutte af med en afslutning, der er lige så kraftig som i begyndelsen af ​​din præsentation.

Her er tre teknikker til at skabe en mindeværdig afslutning:

1. Et citat

Brug et citat. Det vil dit publikum huske længe efter at de har forladt lokalet.

Jeg så en fantastisk præsentation om, hvad der skal til for at motivere et personale. Lederen havde givet en liste med tips og teknikker, der arbejdede for hende, men jeg husker stærkest hvordan hun endte præsentationen. Hun afsluttede hver af hendes tilgange med et enkle citat i hvide bogstaver på en sort baggrund på skærmen bag hende: - "En simple handling" -  for at få positiv opmærksomhed og som helt klart hævede niveauet af budskabet.folk 

2. En opfordring til handling

De fleste business præsentationers primære formål er at få publikum til at handling. Brug de sidste par minutter af præsentationen til at styrke opfordringen til den handling du søger. Eksempelvis med stærke opkald til aktioner:

"Slutte sig til kampen" - "Begynde rejsen" - "Forbedre processen" - "Doner dag"

Antag, at din præsentation har leveret den nødvendige information for at få publikum til at flytte sig i en bestemt retning og gøre din opfordring til handling endelig og instruktiv..

3. En fængslende historie

Slut din præsentation en historie - især hvis historien er personlig eller illustrerer for hvordan indholdet i præsentationen bør påvirker andre.




Ingen kommentarer: