Som udgangspunkt fraråder vi, at du påtager dig en klausul, da den kan hindre dine fremtidige erhvervsmuligheder.
Vælger du alligevel at skrive under på en klausul som en del af din ansættelseskontrakt, anbefaler vi, at du er meget opmærksom på de begrænsninger, som en eventuel klausul kan medføre. Derfor er det vigtigt, at du i kontraktindgåelsen med din kommende arbejdsgiver sikrer, at de klausuler, du måtte vælge at påtage dig, er mindst muligt begrænsende for dig.
Her er en oversigt over, hvad du skal være særligt opmærksom på i forbindelse med klausuler som funktionær. Er du selvstændig, direktør eller ejer/medejer af en virksomhed, kan du være omfattet af andre regler.
Gode råd før kontrakten skrives under
- Vent med at skrive under De hyppigste former for klausuler er: konkurrenceklausuler, kundeklausuler og jobklausuler. Hvis din arbejdsgiver lægger op til, at du i din kontrakt skal være omfattet af en klausul, bør du sende kontrakten til gennemsyn hos Lederne, inden du skriver under. På den måde kan vi vurdere konsekvenserne og rådgive dig om dem, så du ved, hvad du skriver under på. Derudover kan vi også hjælpe dig med forslag, hvordan klausulerne kan blive forbedret.
- Sørg for entydige formuleringerJo mindre specifik en klausul er formuleret, desto bredere dækker den – og jo mere tilgodeser den virksomhedens interesser. For eksempel kan meget brede formuleringer som ”indirekte” og ”eller på anden måde” få betydning for, hvordan klausulen efterfølgende skal tolkes. Derfor er det en fordel for dig, at klausulen er så specifik og snævert defineret som muligt, så den ikke begrænser dig unødigt. Det kan være en skriftlig aftale om, hvilke konkrete produkter eller ydelser, der er omfattet eller hvilke specifikke virksomheder, byer og lande, som du ikke må tage ansættelse i, eller kortere varighed af klausulen efter fratrædelse.
- Undgå konventionalbodEn konventionalbod er en på forhånd fastlagt erstatning, som du skal betale, hvis du overtræder en klausul. I stedet for en konventionalbod anbefaler vi, at du forsøger at indgå en aftale om, at virksomheden skal dokumentere et reelt økonomisk tab, som de så kan søge erstatning for hos dig.
- Indgå en klar kompensationsaftaleDu skal kompenseres for at være begrænset i dine fremtidige jobmuligheder. Som minimum skal det være med 50 – og gerne 100 – procent af din løn på fratrædelsestidspunktet, inklusiv pensionen samt værdien af løngoder og variabel løn. Hvis du finder et arbejde, som ikke er i strid med klausulen, kan virksomheden modregne i indtægten fra anden side, men I kan aftale, at virksomheden ikke har ret til at modregne i kompensationen i forhold til den løn, du får i dit nye job. Hvis det aftales, at virksomheden skal betale kompensation uanset eventuel indtægt fra anden side, vil dette desuden kunne øge virksomhedens incitament til at opsige klausulen i klausulperioden.
- Tilpas klausulen løbendeDu bør være opmærksom, hvis der sker udvidelser i dit ansvarsområde eller virksomhedens marked bliver større. Det kan medføre, at klausulens omfang også bliver større, og det kan betyde, at du bliver yderligere begrænset i, hvor du i fremtiden kan tage ansættelse. Derfor bør du og arbejdsgiver aftale, at I – om muligt – tilpasser klausulen jævnligt, så den svarer til virksomhedens reelle behov og ikke bare automatisk vokser i omfang.
- Opsigelse udløser klausulenEn konkurrenceklausul er bindende og træder i kraft, hvis du selv siger op eller hvis du siges op, og du selv har givet anledning til opsigelsen . En kunde – eller job/medarbejderklausul træder i kraft, uanset om du bliver afskediget eller selv siger op. Dog bortfalder en klausul, hvis du kun har været ansat i tre måneder eller derunder.Din arbejdsgiver kan opsige klausuler med en måneds varsel. Herefter er du ikke længere bundet af klausulen, og du har heller ikke ret til kompensation. Dette er typisk aktuelt i en situation, hvor du siger op, fordi du har fundet nyt arbejde i en ikke-konkurrerende virksomhed
Klausuler og deres gyldighed
- Husk din pligt til at begrænse virksomhedens tabHvis du har en klausul i din kontrakt, har du en pligt til at begrænse virksomhedens tab som følge af den kompensation, de udbetaler til dig. Du kan som regel opfylde kravet om tabsbegrænsning ved at tilmelde dig Jobcentret eller på anden måde aktivt søge ”passende arbejde”, det vil sige job inden for dit faglige område samt din uddannelse og erhvervsmæssige kvalifikationer.
- Skab klare retningslinjer for dine professionelle relationer – også på de sociale medierHvis du bringer forretningsmæssige relationer med ind i virksomheden, bør du aftale med din arbejdsgiver, hvordan I forholder jer til disse relationer, når/hvis ansættelsesforholdet stopper. Hvis du skal kunne ”tage relationerne med ud” igen, skal det fremgå skriftligt af din klausul, at disse navngivne samarbejdsrelationer ikke er omfattet af en eventuel kundeklausul.Hvis du er ”connected” med nogle af din arbejdsgivers samarbejdsrelationer på LinkedIn, Facebook etc., skal du i fratrædelsessituationen være opmærksom på, om du dermed handler i strid med din klausul (typisk kundeklausul). Lav derfor gerne en konkret aftale med virksomheden om, hvordan I forholder jer til eventuelle relationer på de sociale medier.
- Hold på din ret til kompensationDu skal have din kompensation udbetalt på det hidtidige lønudbetalingstidspunkt, altså oftest i slutningen af måneden efter fratrædelse. Dog gælder det for konkurrenceklausuler, at engangskompensationen – kompensation for de første tre måneder af klausulperioden – skal betales, når du fratræder jobbet.Hvis du ikke får din kompensation til tiden, kan du – gerne med hjælp fra Lederne – skriftligt kræve kompensationen udbetalt med en kort frist – typisk i løbet af tre til fem hverdage. Sker dette ikke, har du ret til at betragte klausulen som ophævet med øjeblikkelig virkning. Men du kan altså ikke i første omgang automatisk gå ud fra, at klausulen som ophørt, selv om du ikke får kompensationen udbetalt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar