mandag den 31. august 2015

Selvmedlidenhedskultur !

Ifølge en undersøgelse foretaget af You-Gov for Metroxpress, har otte procent af unge meldt sig syge på grund af kærestesorger. Men det er ikke et godt nok grundlag, mener Flemming Dreesen, der er ansættelsesretschef i Dansk Arbejdsgiverforening. "Mit helt klare udgangspunkt er nej. Man er ikke indisponibel på grund af kærestesorger," siger han. Han bakkes op af Bente Klarlund Pedersen, der er klinisk professor og overlæge på Rigshospitalet. "Generelt skal du ikke melde dig syg, fordi du har kærestesorger. Gennem opvæksten skulle du gerne have fået en robusthed, der forbereder dig på sorg, ulykker og modgang. Det nytter ikke noget, man knækker over og ikke kan arbejde," siger hun. Arbejdsgiveren kan bede om en lægeerklæring, hvis man melder sig syg, men man har ikke pligt til at svare på, hvad man fejler.

Nu må de unge til at tage sig sammen. Der er efterhånden opstået en "selvmedlidenhed kultur" mellem grupper af unge, der gør at bare den mindste modstand så er de slået helt ud. Jeg læste denne artikel samtidig med at jeg så "Luksusfælden" - Med et par total uansvarlige unge, der have gældsat sig til op over ørene. Men da regnskabstimen så kom, stod de og tudede over at det nu blev hårdt at leve.
 
Jeg kan næsten græmmes over sådan en ungdom...... Men jeg kan helt sikkert græmmes over de forældre der har givet deres børn en så dårlig opførsel - robusthed og dømmekraft. De forældre burde virkelig skamme sig.

søndag den 30. august 2015

Baltazar og hemmelige ingredienser !

Vi var for nylig en tur i Sverige - Kristiansstad. Meget flot by. Fuld af historie og godt sted at gå tur, hvis man vi opleve noget særligt. En af de helt særlige ting jeg så var en lille Pizzaria, drevet af en arabisk udseende mand, men alligevel havde madstedet et meget svensk navn.
 
BALTAZAR PIZZA
 
Selv billeder udenfor forretningen havde et billede, hvor Baltazar drypper hans magiske væske ned i pizzaen.
 
Det var helt sjov at møde denne tegnefilms figur igen. Han var ellers helt gået i glemmebogen. Men straks jeg så hans billede kunne jeg nynne melodien og se for mit indre blik, hvordan han tryllede alverdens forskellige ting frem.
 
Mærkelig som bare et billede kan får en hel serie af minder til at blusse op. Og at minderne på få sekunder var helt tydelige er nærmest fantastisk.
 
Vi fik ikke spist forretningens pizza, så vi fandt aldrig ud af om maden virkelig indeholdt en hemmelig ingrediens. Det kan være opfordringen, hvis du skulle komme forbi.

lørdag den 29. august 2015

This week sign !

Be aware - Drive fast or take another road

fredag den 28. august 2015

Hækklipning med stil !


Jeg har - I flere år - ønsket mig at hækken ud mod vejen blev lidt mindre. Dengang vi flyttede ind var den allerede for stor, men det var ikke en nem opgave at få den klippet ca. en meter ned og tyndet med omkring 50 centimeter, med en almindelig hæk klipper. Især ikke når den var omkring 2,80 meter i højden. Selv i år havde jeg kun studset den og holdt den nede på de 2,80.
 
Men så var jeg ude at løbe en tur og så en landmand, der var i færd med at studse hans levende hegn omkring markerne. Jeg fik den ide at sådan en maskine burde kunne tage min hæk på under en halv time og uden at jeg kom til at svede.
 
Jeg fik en snak med chaufføren på traktoren og vi fik straks en aftale lavet. Under 2 timer efter kom han forbi og..... Vupti ! - Under en halv time tog det at klippe hækken til. Prisen var "Ja - det snakker vi om" og alle var glade.
 
Nu forestår der bare et større oprydningsarbejde, men det er det mindste part af opgaven. Nu glæder jeg mig over alt det ekstra luft og lys der er kommet i haven. Og til at den igen bliver grøn til foråret.

torsdag den 27. august 2015

Prisen på huset kan være din naboes liv !

Kontakt os og se hvor dårlig vi behandler vores folk !
I sidste måned kunne DR Nyheder fortælle om to byggevirksomheder, der ufortrødent arbejder videre på byggepladser rundt omkring i landet trods en lang række påbud fra Arbejdstilsynet. En af dem er Tag.dk, der i 2011 var involveret i en alvorlig faldulykke, som efterlod en polsk ansat invalid og hjerneskadet. Sammen med søsterselskabet Esbjerg Tag DK, er Tag.dk 29 gange de seneste fire år blevet påbudt at bringe sikkerheden på deres byggepladser i orden.
Alligevel arbejder Tag.dk lige nu som underentreprenør på et af Bygningsstyrelsens igangværende byggeprojekter. Virksomheden er altså blevet hyret af en af de entreprenører, som Bygningsstyrelsen har skrevet kontrakt med. - Vi har ikke altid det fulde indblik i, hvad det er for nogen underentreprenører, der er på projekterne, selvom vi selvfølgelig følger op. Men de kan godt nå at skifte, uden at vi har styr på det, forklarer Jan Q. Rasmussen, der er projektdirektør i Bygningsstyrelsen.
 

30 påbud fra Arbejdstilsynet - i år

Han understreger, at styrelsen primært fokuserer på, at de entreprenører, de selv skriver kontrakt med, kender til deres ansvar for at tage hånd om sikkerheden på byggepladsen. En anden bygherre, Bach Gruppen A/S, hyrede byggefirmaet Hellehusebyg til renovering af ejendommen Bredgade 77 i København. Hellehusebyg har i løbet af det seneste halve år fået 30 påbud fra Arbejdstilsynet og er senest blevet meldt til politiet for ikke at betale fire bøder for grove overtrædelser af arbejdsmiljøloven. Men alligevel fik virksomheden altså opgaven. - - Vi vidste ikke, at Hellehusebyg havde fået så mange påtaler, da vi hyrede dem ind på pladsen, fortæller Anders Bo Bach fra Bach Gruppen København A/S.
 

Bygherre kendte ikke til rød smiley

Logoet burde være rødt som blod
Arbejdstilsynet har ligesom Fødevarestyrelsen lavet en smiley-ordning, så offentligheden kan følge med i, hvordan det går med en virksomheds arbejdsmiljø. Hellehusebyg har en rød smiley på Arbejdstilsynets hjemmeside. Det får virksomheder, ifølge Arbejdstilsynet, kun i tilfælde, der er så grove, at de for eksempel har fået et midlertidigt forbud mod at forsætte arbejdet på grund af ”overhængende og betydelig fare for medarbejdernes eller andres sikkerhed og sundhed”. HPD Group fra Lystrup ved Aarhus, der har hyret Hellehusebyg til at arbejde på flere deres byggepladser, hævder ikke at have kendt til omfanget af virksomhedens overtrædelser af arbejdsmiljøloven: - Mange af de påbud, vi er blevet oplyst om, at de (red. Hellehusebyg) har fået, har været bagateller. Vi er ikke bekendt med alvorlige påbud, fortæller Dan Jacobsen, der er direktør i HPD Group til DR Nyheder.
 

Bygherre: Det er ikke vores opgave

Siden april i år, har professionelle bygherrer ellers fået tilsendt en kopi af Arbejdstilsynets afgørelser vedrørende en underentreprenørs arbejdsmiljøovertrædelser på deres byggepladser. Alligevel kan det være svært for bygherren at holde øje med, at Arbejdstilsynets påbud rent faktisk bliver efterfulgt på byggepladsen, mener Dan Jacobsen fra HPD Group. - Arbejdstilsynet tjekker både ledninger og alle maskiner. Det har vi ikke tid til. Det er slet ikke vores opgave, siger han. Efter DR Nyheders afsløringer, siger HPD Group, at de ikke vil bruge Hellehusebyg igen til fremtidige projekter, som tingene er nu. Samtidig har Bach Gruppen indkaldt byggevirksomheden til et møde. - Vi har ingen interesse i, at de ansatte på byggepladsen kommer til skade, så derfor vil vi nu i dialog med Hellehusebyg for at sikre os, at det ikke sker, siger Anders Bach.

Bygningsstyrelsen ser ingen problemer

Hos Bygningsstyrelsen understreger projektdirektør Jan Q. Rasmussen, at de ikke ser det som et problem, at en virksomhed tidligere har fået påbud fra Arbejdstilsynet, hvis de siden har haft mulighed for at forbedre sig. Efter afsløringerne har styrelsen ikke desto mindre skærpet deres opmærksomhed på, om Tag.dk har orden i sikkerheden på byggepladsen. - Det kan oplyses, at firmaet medvirker fornuftigt til at sikre et godt arbejdsmiljø, herunder samarbejdsvilje, oprydning og sikring af flugtveje, skriver projektdirektør Jan Q. Rasmussen i en e-mail til DR Nyheder.
 
Når man tager så lemfældig på sine underleverandøres sikkerhedsniveau, så kan man næsten vende bøtten om og sige at de fokuserer mere på pris end menneskelig. Der burde være en form for gulerod for de virksomheder, der overholder lovgivningen og passer på deres medarbejdere. Og en eller anden måde hvorpå offentligheden kan se at nogle bygherre har "Blod på fingerne" - Man kunne starte med at offentliggøre hvilken firmaet der har røde smileys fra Arbejdstilsynet en gang om måneden i de store landsdækkende aviser. Det vil også få medarbejderne til at tænke sig om en ekstra gang inden de tager arbejde ved disse firmaet.

onsdag den 26. august 2015

Arkansas weather vs. Danish weather !

I got this poster from a colleague in Little Rock / Arkansas. A brief history of how the weather looks from their part of the world. At first it looks like a joke, seen from a Danish point of view. But when I know that they are in the US tornado belt - Have severe heat waves and sometimes does today's rain in amounts as we get a whole month, the poster is understandable.
 
I can even add that I was in Arkansas in the month of July this year. In two weeks we received fierce winds - 40 degrees and 3 times torrential rain, so water flowed all the way into the hotel.

tirsdag den 25. august 2015

Elevatortalen der giver dig en fordel !

 

En elevatortale er en kort præsentation af dig selv, dine kompetencer og dine ambitioner. Få inspiration og gode råd til din elevatortale med Ledernes guide og se tre bud på, hvordan det kan gøres. Når vi møder mennesker første gang, danner vi os hurtigt et indtryk af, hvem de er, og hvad vi synes om dem. Det er grunden til, at det giver mening at øve sig i at præsentere sig kort og præcist, hvis man har ambitioner om at profilere sig selv på en overbevisende måde. Det kan være svært at kaste sig ud i at levere en overbevisende og personlig præsentation, så her får du nogle tips og retningslinjer, som du kan bruge som udgangspunkt, når du skal i gang.
 
Få inspiration fra andre
Jonathan Lang, Thomas Bertelsen og Lisca Maria Findahl har skabt hver deres personlige elevatortale. Se, hvordan alle tre – på hver deres måde – svarer på: Hvem de er, hvad de kan, og hvad de vil.
 

Hvad er en elevatortale?

En elevatortale er en ultrakort fortælling om dig selv, hvor du i dit første møde med et andet et menneske giver præcise svar på spørgsmålene:
  • Hvem du er
  • Hvad du laver
  • Hvad du kan
  • Hvad du vil
Du har typisk brug for en effektiv elevatortale, når du er jobsøgende og kontakter dit netværk – eller dit netværks netværk, er til jobsamtale, kurser, møder, receptioner, selskaber mv. – steder, hvor hverken tid eller situation er til en lang forklaring.
 

Hvad karakteriserer elevatortalen?

Den effektive elevatortale er:
Kort – Den kan afvikles på mellem 30 og 60 sekunder, den har nemlig fået sit navn, fordi den skal kunne leveres på den tid, det tager at køre nogle etager op eller ned i en elevator. 30-60 sekunder lyder måske ikke af meget, men det er rigelig tid til at skabe oprigtig interesse hos din samtalepartner – eller det modsatte.
Præcis – Gå lige til sagen og undgå forklaringer, der kan forstyrre kommunikationen.
Autentisk – Talen skal udtrykke dine værdier og positionere dig bedst muligt i forhold til din professionelle profil.
Relevant – De mennesker, du møder, er forskellige. De kommer fra forskellige brancher, niveauer mv., og derfor lægger de vægt på forskellige ting. Det bør du tage højde for i din elevatortale, uden at du derved ændrer på de grundlæggende fakta. Det, du kan gøre, er at tilpasse vægtningen, detaljeringsgraden og rækkefølgen af informationer.
Situationsbestemt – Der er også forskel på, om du leverer din elevatortale til en privat fest eller til en virksomheds HR-chef, som du møder til en konference. Vælg en situationsbestemt vinkel, der passer til omgivelserne, så rammer du den, du taler med, bedst muligt.
Opmærksomhedsskabende – Den veldrejede elevatortale giver din samtalepartner lyst til at vide mere om dig. Det handler om at skille sig ud fra mængden på den gode måde.
Dialogopbyggende – Den gode elevatortale lægger op til dialog med andre mennesker. Tænk over hvilke spørgsmål, du kan stille din samtalepartner, for at holde samtalen i gang.
 

Hvad skal elevatortalen indeholde?

Den effektfulde personlige elevatortale giver gode svar på:
Hvem du er – Kort basisinformation om navn og job.
Eksempel: Hej, jeg hedder / mit navn er Hanne Hansen, jeg arbejder som kunderådgiver i møbelbranchen.
Hvad du laver – Hvilke arbejdsopgaver du konkret løser. Det skal være let at forstå.
Eksempel: Jeg har ansvaret for, at vores kunder får den helt rigtige løsning, når de skal indrette deres kontorer...
Hvad du brænder for
Eksempel: Det, jeg virkelig brænder for, er, at give vores kunder en service, der overstiger deres forventninger...
Hvilke resultater, du har skabt – Du skal ikke prale, men det er vigtigt, at din samtalepartner forstår, hvordan du kan skabe værdi for eller sammen med ham eller hende.
Eksempel: I år har vi faktisk – selvom det er krisetider – vundet markedsandele og fået en række nye kunder...
Hvad du gerne vil i fremtiden?
Eksempel: Jeg er meget glad for mit job som kunderådgiver i AB Møbler, og på sigt kunne jeg godt tænke mig at få ansvaret for hele vores salgsarbejde. Derfor er jeg også i gang med at tage uddannelsen som.../kursus i...
 

Gør elevatortalen nærværende

Når du skal gøre din elevatortale levende og nærværende, skal du:
  • Bruge dit normale talesprog
  • Fortælle, hvad der interesserer dig fagligt og personligt
  • Ikke gå i detaljer
  • Have øjenkontakt og smile – Smilende personer opfattes som selvsikre og som nogen, man gerne vil stifte yderligere kontakt med
  • Stille spørgsmål – Dialogen giver dig mulighed for at give et mere grundigt indtryk af, hvem du er
  • Gør din elevatortale åben og let at forstå
Eksempel på en lukket elevatortale: "Hej, jeg hedder Lise Vang. Jeg er PA for vores Sales Manager hos CSI, hvor jeg primært arbejder med vores Key Account Clients kunder..."
Eksempel på en åben elevatortale: "Hej, jeg hedder Lise Vang. Jeg arbejder for IT-virksomheden CSI, hvor jeg er personlig assistent for vores salgschef og arbejder med at sørge for, at vores store kunder er tilfredse med os..."
 

Sådan øver du dig

Det er ikke kun det, vi siger, der sender signaler til andre. Måden vi står, går, taler og bevæger os på; vores ansigt, mimik, stemme og kropssprog, påklædning osv. sender alle tydelige signaler til omgivelserne og fortæller en historie om os.
Du kan gøre følgende for at øve dig på din elevatortale:
  1. Start med at skrive din elevatortale ned: Find de ord og sætninger, der ligger rigtigt i munden. Læs det højt, du har skrevet, og mærk efter, om det føles mundret og flydende.
  2. Lær talen udenad.
  3. Øv dig foran et venligtsindet publikum. Det kan være en god ven, en nuværende eller tidligere kollega eller en fra dit faglige netværk. Det vigtigste er, at det er en person, som du trygt føler kan give dig ærlig og konstruktiv feedback.
  4. Opsøg muligheden for at levere din elevatortale i den virkelige verden.

mandag den 24. august 2015

Gratis skabelon til dit CV !



Forestil dig, at du skal på date, og du gerne vil gøre et  godt godt indtryk:
 
Tager du gamle, udslidte sko på? - Møder du uvasket op i beskidt tøj i de grimmeste farver? Selvfølgelig ikke. Det er derfor, det undrer mig, når jobsøgere intet gør ud af layoutet på deres ansøgninger. En gang imellem bliver jeg ligefrem rystet over, hvor grimme ansøgninger, jeg får. Hvis du gerne vil gøre et godt indtryk, skal du også gøre en indsats for det. Din ansøgning sender nemlig signaler, som arbejdsgiveren bevidst eller ubevidst bruger til at danne sig et indtryk af dig. Rigtig mange signaler. Du sender signaler med måde at skrive på, og du sender signaler med dit layout. Her er et par eksempler:
  • Er der mange fejl i din ansøgning, sender du signaler om en sjusket person, der er ligeglad med kvaliteten i sit arbejde. Også selv om du aldrig nogensinde kommer til at skrive et ord, mens du arbejder. Det kan ikke være anderledes.
  • Skriver du kedeligt og omstændeligt i lange sætninger med mange lange ord, sender du signalet om en medarbejder, der arbejder langsomt og omstændeligt, og som oven i købet er kedelig at omgås. Arbejdsgiveren har ikke andet at vurdere din personlighed ud fra.
  • Hvis du sender en ansøgning med et grimt layout, sender du signalet om en person, der ikke interesserer sig for, hvordan han/hun fremtræder, og hvordan du præsenterer dit arbejde.
  • Sender du en ansøgning, der ser kedelig ud, virker du ... tjah ... måske som ham her på tegningen.
Arbejdsgiveren har kun det materiale, du sender, til at danne sig et førstehåndsindtryk. Og sandsynligheden for, at din ansøgning bliver lagt i den forkerte bunke, stiger altså, jo grimmere eller kedeligere din ansøgning ser ud. Sådan er det bare, og derfor skal du gøre meget ud af udseendet på det, du sender til arbejdsgiveren. Både ansøgning og CV.

Hit med jobbet giver dig gratis skabeloner

 Selv om bogen har et kapitel med layouttips, ved jeg godt, at mange har svært ved at fremtrylle et layout, der lever op til netop de signaler, de ønsker at sende. Derfor har vi lagt 12 forskellige sæt wordskabeloner til ansøgning og CV på Hit med jobbets hjemmeside. De er gratis at hente, og alle kan tilpasses med hensyn til både farvetema, skrifttyper og grafiske elementer, hvis du ønsker det.
Hent den skabelon, du bedst kan lide, vælg et farvetema (eller tilpas det eksisterende, tilpas skrifttyper mv., indsæt dine personlige oplysninger og gem som skabelon. Så har du en præsentabel ansøgning, der sender gode signaler om dig til arbejdsgiveren. På den måde kan du også sikre, at ansøgning og CV passer perfekt sammen, så dit grafiske udtryk er ensartet. Og du  kan bruge ansøgningsskabelonen som dit personlige brevpapir fremover.
 
Jeg fandt denne artikel - skrevet af Steen Kræmer Rasmussen - Fantastisk nyttig information
Se mere på hans hjemmeside: HER

søndag den 23. august 2015

Styrke og intelligents hænger sammen !

 Når man bliver ældre, kan simple ting som at tage tøj på eller at bære indkøbsposerne fra supermarkedet blive en udfordring. Men hvis du var intelligent som ung, er der tilsyneladende god chance for, at du har en stærkere ryg, når du når op i alderen. Et nyt studie viser nemlig en klar sammenhæng mellem intelligens hos unge mænd og deres fysiske funktion som midaldrende. Dermed bevarer mændene også de fysiske evner bedre, når de bliver gamle. - »Det er spændende, at intelligens kan være en af grundene til, at folk udvikler sig forskelligt fysisk,« siger Rikke Hodal Meincke, som er hovedforfatter på studiet og ph.d.-studerende ved Center for Sund Aldring og Institut for Folkesundhedsvidenskab ved Københavns Universitet. 
Sammenhængen kan skyldes flere ting
I studiet har forskerne lavet fysiske tests af blandt andet muskelstyrken på 2.848 midaldrende mænd.
Resultaterne af disse test blev sammenlignet med en intelligenstest, som mændene gennemgik, da de som unge var til session. Netop fordi intelligens-dataene kommer fra sessionen, er det kun mænd, der er med i undersøgelsen. - »Sammenhængen er meget signifikant, og vi ved fra tidligere undersøgelser, at jo bedre man klarer sig midt i livet, des større chance er der for at undgå funktionsnedsættelser, når man bliver gammel,« forklarer Rikke Hodal Meincke.
Ifølge Rikke Hodal Meincke kan der være flere forklaringer på, at det er de intelligente, der holder formen:
  1. Det kan skyldes, at de med højere intelligens er bedre til at tolke og forstå sundhedsbudskaber, og derfor dyrker de mere motion.
     
  2. Det kan være en biologisk sammenhæng mellem udviklingen af hjernen og en stærk fysik.
     
  3. Det kan skyldes, at intelligens ofte hænger sammen med uddannelsesniveau. De med meget fysiske jobs, bliver hurtigere nedslidte og får dermed en dårligere fysisk funktion.
Næste skridt bliver at finde ud af, om disse forklaringer holder: - »Det vi skal gøre nu, er at finde ud af, om sammenhængen mellem intelligens og fysisk funktion skyldes højere uddannelse og mere fysisk aktivitet, og hvor stor betydning det har,« siger Rikke Hodal Meincke.
 
Intelligens har ikke en stor betydning
Lektor Kristian Overgaard fra Aarhus Universitet mener, at det nye studie er spændende, men han påpeger, at studiet ikke beviser, at intelligens har en stor betydning for fysikken:
 
»Sammenhængen er statistisk set tydelig, hvilket skyldes, at man har så mange mennesker med i studiet. Der er dog mange andre ting, der spiller ind på den fysiske form som midaldrende. For eksempel betyder mændenes højde, drøjde og træningstilstand også noget for deres fysiske funktion. Så intelligens som 18-årig betyder nok noget, men ikke voldsomt meget,« siger Kristian Overgaard, som er lektor ved Institut for Folkesundhed – Idræt og ikke selv har været en del af det nye studie.
Kristian Overgaard siger endvidere, at det er svært ud fra studiet at sige, om det er intelligensen, der påvirker det fysiske: - »Når du har en sådan association, ved du ikke, hvad der forklarer hvad. Så vi kan se, at der er en sammenhæng, men ikke at intelligensen er den direkte årsag.«
Rikke Hodal Meincke påpeger, at de unge mænd i undersøgelsen ikke havde større fysiske skavanker, og derfor tyder meget på, at det særligt er på intelligensniveau, at mændene skilte sig ud fra hinanden i ungdommen. Hun medgiver dog, at det ikke nødvendigvis betyder, at det er intelligensen i sig selv, der giver god fysik.
 
Andre studier har vist det samme
Det danske studie er ikke det første, der finder sammenhæng mellem intellektet og den fysiske formåen senere i livet. - »Britiske studier har undersøgt noget lignende. De har ikke påvist en sammenhæng mellem intelligens og styrke i hænderne ligesom os, men derudover sætter deres studier også lighedtegn mellem intelligens og flere af de samme fysiske egenskaber, som vi har undersøgt,« fortæller Rikke Hodal Meincke og nævner et engelsk studie fra 2009. Her blev 2.135 forsøgspersoner testet både som 15-årige og som midaldrende. Studiet viste forskellige sammenhænge mellem hjernens udvikling og fysiske evner og  konkluderede på den baggrund, at der kan være en sammenhæng mellem fysisk og intellektuel præstation.

lørdag den 22. august 2015

This week sign !

Don´t alway follow the signs
You will get problems

fredag den 21. august 2015

Beijing i røg og damp !


Samme sted.... Med og uden smog !
Smoggen hænger som en tyk sky hen over Kinas hovedstad, Beijing. Indbyggerne bevæger sig igennem millionbyen med masker i et forsøg på at undgå den forurenede luft.
Hver dag er luftforureningen skyld i 4.000 dødsfald i verdens befolkningsrigeste land, og hver sjette dør for tidligt på grund af forureningen, viser ny forskning ifølge avisen The Independent.
 
Fysikere ved Berkeley-universitetet i Californien har beregnet, at i omegnen af 1,6 millioner mennesker hvert år dør i Kina på grund af problemer med hjerte, lunger og slagtilfælde, der kan tilskrives den utroligt forurenede luft. Særligt udledningen fra landets kulkraftværker er den store synder, fremgår det af studiet. Ifølge forskningslederen på projektet, Robert Rohde, bor 38 procent af den kinesiske befolkning i et område, hvor luftkvaliteten er på niveau med det, som amerikanerne betegner som usund. - Det er et utroligt højt tal, siger Robert Rohde til avisen og fortæller, at nogle af de værst ramte områder i landet ligger umiddelbart sydvest for Beijing.
 
Virkelig noget at tænke over næste gang jeg passerer gennem Beijing. Min eneste trøst er at jeg kun er der på gennemrejse. Tænk hvis det var ens hjem !

torsdag den 20. august 2015

Træt af reklamer på din telefon / PC !

 


I forbindelse med Microsofts nye Windows 10 står det klart, at det 40 år gamle software-firma ikke holder sig tilbage fra at indsamle en lang række personlige oplysninger om sine brugere, for den vej igennem at kunne målrette reklamer og anden form for markedsføring. Men Microsoft er langt fra ene om dén praksis.
 
Ønsker du ikke at Microsoft, Google og Facebook skal bruge den profil, de opbygger af dig, til at målrette reklamer, så kan du heldigvis slå det fra hos de to førstnævnte, mens Facebook til gengæld er lidt tungere at danse med. Det betyder ikke, at man slipper for reklamer på nettet, eller undgår at der bliver indsamlet vilde mængder data om dig - men du undgår til gengæld at se reklamer for en bedemand, hvis et familiemedlem lige er død. Apple påstår, at de er lidt finere i kanten end de andre, da de ikke lever af reklamer. Derfor leverer de ikke selv personlige reklamer, men puljer dine informationer sammen med minimum 5.000 andre personer du minder om, for den vej igennem at sløre din personlige profil.
 
Alligevel holder de sig heller ikke for gode til som standard at levere deres dimser med et reklame-id slået til, der gør, at du kan trackes - fx af dine apps. Heldigvis kan det også slås fra.
 
Her er hvordan du gør:
 

Slip af med personlige reklamer hos Microsoft

Microsoft har gjort det nemt at slippe for de personaliserede reklamer, hvis du bruger Windows 10 eller andre Microsoft-services som Skype, Bing, Office 365 eller den nye assistent Cortana. Klik på dette link og vælg 'Fra' ud for personlige reklamer i denne browser og 'Fra' ud fra personlige reklamer når jeg bruger min Microsoft-konto. Sidstnævnte vil også slå igennem på Xbox og Windows Phone, hvis du bruger nogle af disse enheder.
 

Slip af med personlige reklamer hos Google

Hos Google er det lige så nemt at slå de snagende reklamer fra. Følg dette link for at tilgå dine reklameindstillinger på din Google-konto Ud for Annoncer baseret på dine interesser sætter du skyderen til 'Fra'. Hos Google kan man tilmed slå fra, om man vil se personaliserede reklamer, når man IKKE er på Googles egne sider. Det gør du ved at følge dette link. Her kan man øverst fravælge, at Google bruger de anonyme oplysninger de indsamler om dig på andre websider end deres egne, til at levere reklamer.
 
Lige nedenfor kan du også slå fra, om Google må vise dig søgeannoncer baseret på dine interesser - igen når du ikke er logget ind på din Google-konto. Disse indstillinger slår også igennem på din Android-telefon, da de er knyttet til din Google-profil.
 

Slip af med personlige reklamer på Android

Selvom du har slået Googles værste snagen fra i dine Google-indstillinger, så bliver du alligevel tracket på din Android-telefon gennem mange af de apps, du har installeret.Her findes der også en indstilling, som man kan slå fra for at undgå de såkaldte interessebaserede reklamer.
Det gør man i Indstillinger -> Konti -> Google -> Personlig info og privatliv -> Annoncer (nedenunder tjenester) hvor man slår skyderen til venstre ud fra Fravælg interessebaserede annoncer.
Nedenfor kan du ved samme lejlighed nulstille dit annonce-id, som er det der bruges til at tracke din enhed. Det er dog ikke alle annocnenetværk der bruger annonce-id'et, så du kan altså stadigvæk risikere at se reklamer, der kender dig lidt for godt.
 

Slip af med personlige reklamer hos Apple

På iPhone og iPad kan du - som netop beskrevet ovenfor med Android - også slå reklamesporing fra.
Det gør man ved at vælge indstillinger -> Anonymitet-> Reklamer-> Begræns reklamesporing og slå skyderen til.
 
Lige nedenfor kan du - igen ligesom på Android - nulstille din telefon eller tablets reklame-id, som er det der bruges til at tracke din enhed. På iPhone og iPad kan man også slå lokalitetsbaserede reklamer fra. Det gør man i Indstillinger > Anonymitet > Lokalitetstjenester > Systemtjenester. Her slår du lokalitetsbaserede iAd fra. Også i iTunes-butikken på computeren kan man slå reklamesporing fra. Det gør man i iTunes > Indstillinger > Butik, hvor man sætter et flueben i begræns reklamesporing.
Apple har selv lavet en fin detaljeret gennemgang her
 

Slå - delvist - personlige reklamer fra på Facebook

Hos Facebook er der ingen direkte indstilling, som kan slå målrettede annoncer fra. I stedet henviser det sociale (reklame)netværk til European Interactive Digital Advertising Alliance, hvor man kan fravælge, at en alenlang række af annoncefirmaer må levere interessebaseret annoncering til dig - heriblandt Facebook selv.Problemet med løsningen er, at indstillingerne bliver gemt som en cookie på din computer, hvilket betyder, at hvis du sletter dine cookies, så sletter du også disse indstillinger, og så kan Facebook igen levere personlige reklamer til dig, baseret på din adfærd på andre hjemmesider end Facebooks egen. Selvom annonceindstillingerne på din Facebook-konto er meget begrænsede, er de absolut et besøg værd . Udover linket videre til European Interactive Digital Advertising Alliance, kan du under Tredjepartssteder fravælge at Facebook i fremtiden må give tredjepart eller annoncenetværk adgang til at bruge dit navn eller billede i annoncer. Og nedenunder i Annoncer og venner kan du undgå at optræde i reklamer, dine venner ser på Facebook.
 

Begræns dataindsamling i din browser

I alle moderne browsere findes der en indstilling der kaldes 'Do Not Track'. På dansk hedder den lidt forskellige ting - fx 'Bed websteder om ikke at spore mig' eller 'Send en anmodning om Do Not Track sammen med din browsertrafik'.Slår du funktionen til, anmoder du pænt om ikke at blive tracket, men det er ikke ensbetydende med, at de sider du besøger overholder det. Facebook og Google gør eksempelvis ikke.Alternativt til de krumspring der er nævnt ovenfor, kan man i browseren på sin PC installere forskellige udvidelser, der begrænser reklamesporing.
 

onsdag den 19. august 2015

Have in mind implementing a SMS !

9 Human factor pitfalls to avoid in successful sms implementation
 
I found this fantastic artichel where human factores are the essens of all good implementation.
 
You can go up to pretty much any manager or executive who works in any industry, and be regaled in stories of “good change going badly.” Human beings, by nature, are resistant to change. This resistance can pose a special problem for organizations that are attempting to implement a health and safety management system (e.g. ANSI/ASSE Z10, OHSAS 18001, ISO 45001).
 
Management of human factors plays a significant role in the development of any successful SMS implementation. If not given due consideration prior to starting the implementation, the effects can range from slowing implementation (e.g. budget or resource overruns) to a more catastrophic result (e.g. abandonment).

tirsdag den 18. august 2015

Trylle-tudsen !

Om sommeren har vi tit yderdøren stående åben, så vi kan få en god gennemluftning af huset. Og så hunden kan gå frit ud og ind. Eneste ulempe er at du på den måde også får en del fluer ind i huset. Det har dog været til at oversuden de store problemer.
 
Men for leden fik vi så besøg af en tudse. Den havde fundet hele vejen gennem bryggers - gennem køkkenet - gennem vores lille kontor og ind i badeværelset, hvor den sad og puttede sig i brusekabinen. En lang vej at snige sig ind når man tænker på at hunden burde have opdaget den ubuden gæst og at vi selv burde have set en " ret store tudse" komme vraltende hen over gulvet.
 
Nå... Jeg fik den fanget og sat ud i haven igen. Den var nok mere forskrækket end konen, da hun fandt den i brusekabinen.

mandag den 17. august 2015

Værste monster !

Her er nok den mest skrækslagende oplevelse man kan komme ud for. Verdens største haj er filmet og du kan se den HER -  En Stor hvid haj, som man endda kan se at en af dykkerne giver en "High Five" på finnen. 
 
Jeg ved godt at disse film og mange andre haj historier er med til at piske en stemning op, så vi er ved at udrydde denne race. Men alligevel........ Jeg ville under ingen omstændigheder møde dette monster.  - I samme omgang kan jeg også vise at den strand der ligger lige ud for det hotel jeg benytter i Brasilien ( Når jeg er på vores fabrik i landet ) Er mellem top 5 på listen over farligste strande. Jeg har endu aldrig været i vandet. Det nærmeste jeg kommer er at løbe langs vandet og holde øje med de mange surfere der ligger ude i bølgerne. Se HER  - Hvad jeg så skal gøre, hvis jeg ser en der bliver angrebet...... Det vil jeg slet ikke tænke over !

søndag den 16. august 2015

Is fiskeri !

Fiskeri i Danmark foregår sjælden om vinteren. Ikke fordi det er umulig, mere fordi det er så ubehageligt at sidde ude ved vandet i blæst og slud, så fiskerne helst bliver hjemme.
 
Her i Minisota / US findes dog en løsning, hvis det bliver så koldt at der bliver en god mængde is på overfladen. Man bygger et lille skur med meder - Trækker det ud på isen med sin sne scooter - Bore et hul i isen og kører huset hen over hullet - Så kan man sidde i læ og fiske. Nogle af de små huse har endda en lille kakkeloven, så man ikke kommer til at fryse.
 
En sjov måde at fiske på. Men også et fingerpeg om at der bliver voldsom koldt i området.

lørdag den 15. august 2015

This week sign !

What do people do without children

fredag den 14. august 2015

Non reported Near Miss !


Near miss reporting provides a company with invaluable insight about potential hazards as well as important data for risk calculations. However, when workers don't report near misses for whatever the reason, the total value of the information collected becomes less credible and can leave gaping holes in the data collection process.
Here are 8 reasons why near misses are not getting reported:
 
  1. Complacency: Employees become comfortable with the way things are and are willing to put up with minor inconveniences because they perceive it to be easier than fixing the situation. They may even know there is a risk of injury or equipment damage associated with a particular set up or procedure, but they have developed the attitude of "it won't happen to me", or "it's not my problem."
  2.  
  3. Concerns about blame/complaints/punishment: Employees can develop a fear or concern of being blamed for a near miss incident, especially if they have seen a negative reaction to a near miss reporting in the past. Or, perhaps they have seen a co-worker treated badly after getting injured on the job.
  4.  
  5. Complicated process: If the process of filing a near miss report is complicated, too time consuming or confusing workers will hesitate to submit a report.

    Want to improve EHS processes with best practices and standards? Click Here to see the Wise Businessware EHS Software Suite.
  6.  
  7. Peer pressure: Coworkers can see the reporting of a near miss in a few ways. They can see it as the action of a hero or a zero. If the one reporting the near miss is seen by his coworkers as trying to get on management's good side and comments are made to the such, he may be less likely to report near misses, especially if the near miss happens to one of his commenting coworkers.
  8.  
     
  9. Concern about reputation/embarrassing: Employees are often concerned that reporting near misses that happen to them will make them appear to be accident prone, especially if other coworkers are not reporting their own near misses. Management now has a record of his safety performance and can compare it to his coworkers' performance. Additionally, some industries have a "macho" environment where "battle scars" are bragged about and where coworkers don't want to come across as weak.
  10.  
  11. Don't want work interruptions: All workers have deadlines and/or quotas to make. Reporting a near miss means at the very least, stopping work to fill out a report and possibly several hours of additional down time.
  12.  
  13. Avoid red tape and bureaucracy: Beyond the natural aversion of many people to fill out page after page of paperwork, some companies may require the employee to speak of his near miss at meetings and/or to be on a committee to give his insight. If employees think filing a near miss report is going to turn into hours and hours of meetings and endless paperwork, they may choose not to file their report in the first place.
  14.  
  15. Lack of recognition/feedback: If an employee reports a near miss and never receives any follow up information as to how the situation was rectified, or is never acknowledged in a positive manner for filing the report, that employee is less likely to file a near miss report in the future.
  16.  
None of these 8 issues are insurmountable. They do however require special planning, communication and implementation to reduce the likelihood of these issues happening in your workplace.

torsdag den 13. august 2015

Near miss - What´s that !

What is a Near Miss?
OSHA defines a near miss as an incident where no property was damaged and no personal injury was sustained, but where given a slight shift in time or position damage and/or injury easily could have occurred. Merriam-Webster's definition is "an accident that is just barely avoided."
Near miss incidents occur every day in the workplace and can be anything from a simple stumble over an electrical cord to a hand narrowly escaping amputation.

The Near Miss Pyramid Theory
safety-trianglesH.W. Heinrich, an engineer who lectured in safety at the New York University for over 20 years, published "Industrial Accident Prevention: A Scientific Approach." Mr. Heinrich discussed a Pyramid Theory, where after researching and compiling safety data from several companies, he proposed that for every 1 major injury, there are 29 minor injuries and 300 near misses. Heinrich also discussed the importance of accident prevention and how workplace accidents diminish a company's reputation, increase insurance premiums, reduce moral and are financially draining.


Near Miss Reporting System
As Heinrich illustrates, most accidents are preceded by warning signs like a near miss. As such, empowering employees to recognize and report near miss incidents can provide proactive opportunities to improve worker safety. By monitoring and reporting near misses, you have the opportunity to correct issues with - personnel, equipment and procedures to prevent the negative consequences of an accident.
Benefits include:
  • Provides an opportunity to develop improved safety measures around a known issue.
  • Pro-actively reduces the risk of hazards that can cause injury or damage to personnel, equipment or the environment.
  • Becomes a leading indicator for safety performance.
  • Promotes workplace safety by engaging all levels of personnel in problem solving.
  • Increases safety accountability and ownership.
  • Uncovers valuable information that might otherwise go undiscovered.
Key Takeaway
It is important to understand the relationship between near misses and injuries. Understanding the root cause of near misses will provide data that can be used to help prevent injuries and fatalities.

onsdag den 12. august 2015

Tandlægeskræk !

 
Før et hul er der en hvid plet
 
»Det er vigtigt at skelne mellem ’huller’ og ’huller, der er på vej’. De første skal som regel fyldes med noget – altså have en tandfyldning, simpelthen fordi en patient ikke kan renholde et regulært hul, en kavitet.  ’Huller på vej’, der ofte ses som hvide pletter, kan behandles med instruktion i korrekt og regelmæssigt tandbørstning med fluortandpasta og eventuelt fluorpensling og kostvejledning,« siger Vibeke Bælum. Professoren fortæller, at begyndende huller i tænderne kan være på vej i meget lang tid og være ubehandlet i adskillige år, før et rigtigt hul opstår. De fleste skal altså have sjusket med tandbørstningen i et godt stykke tid på netop dette sted, før et begyndende hul bliver til et rigtigt hul, der kræver en tandfyldning.
Professors bud: To til fire år, før du har et hul
Vibeke Bælum mener, det er meget svært at sige, hvor lang tid det konkret tager for Karius og Bactus at lave et hul i din tand: Altså fra du har en helt pletfri tand, til der opstår en læsion i tanden, til der er et hul, som kræver en tandfyldning. Det afhænger nemlig af patientens sygdomshistorie, og hvilken tand i munden det drejer sig om. Professor i odontologi på Københavns Universitet Poul Erik Petersen vil dog godt komme med et bud, selvom han er enig med Vibeke Bælum i, at det kan variere fra patient til patient. »Det er klart, at det ikke er tidsinterval på 10 år, det handler om. Så lang tid tager det ikke,« siger han og fortsætter: - »Jeg vil sige, at hvis du ikke får børstet tænder regelmæssigt, så kan der opstå et huller i løbet af et par år, men hvis du hiver tandbørsten frem regelmæssigt og bruger en tandpasta med fluor, så ligger den øvre grænse måske på fire år.«
Tandlægen kigger ikke kun efter nye huller
Med den nye ordning vil tandlægen altså have rigeligt med tid til at opdage det, hvis du har begyndende huller og behandle dem sammen med dig, inden et rigtig hul opstår.

Når du i dag ikke længere nødvendigvis bliver opfordret til at lægge vejen forbi tandlægen en gang hvert halve år, så skyldes det, ifølge professor Poul Erik Petersen, at folkesundheden har flyttet sig markant de sidste 30 år.
»Baggrunden for, at man besluttede sig for at indkalde til kontrol hver sjette måned ligger omkring 100 år tilbage i tid og byggede ikke på et videnskabeligt grundlag. Det blev lanceret som en god idé, fordi de voksne danskere for år tilbage havde rigtig meget karies og paradentose, og princippet var derfor at undersøge folk for at fange sygdom på et tidligt tidspunkt,« fortæller Poul Erik Petersen. I Danmark stod det for et halvt århundrede så galt til med tandsygdommene, at de fleste gamle mennesker i dag ikke har deres naturlige tænder. I stedet har de en tandprotese, som jævnligt skal justeres, fordi knoglevævet i munden falder sammen.  De fleste af de danskere, som i dag er midaldrende eller yngre vil derimod ikke miste deres tænder. Siden 1970’erne har tandlægerne i den kommunale børnetandpleje gjort en massiv indsats for at bedre tandsundheden hos børn og unge.
Antallet af børn med alvorlig karies faldt markant gennem 1980’erne, og i løbet af de sidste 25 år er tænder med karies også faldet hos yngre voksne. Dette er sket i takt med, at børn fra 1980’erne og frem nu er blevet voksne, og indførelsen af forebyggende tandpleje for voksne har også hjulpet til.
Fluor i tandpasta holder kariesangreb tilbage
Professor Poul Erik Petersen siger, at fluor er en væsentlig årsag til bedringen af tandsundheden i Danmark. - »En af de vigtigste årsager til at langt færre tænder i dag har karies er, at stort set alle danskere i dag bliver eksponeret dagligt for fluor i små mængder, når vi bruger en effektiv fluortandpasta. Faktisk er det svært at finde et tandpasta-mærke i dag, hvor man ikke anvender fluor. Derudover børster de fleste i dag regelmæssigt tænder,« siger professoren.

Irene Berg Pedersen

tirsdag den 11. august 2015

Safety awards !

Safety awards exist in almost every workplace. Someone once came up with the idea that awards for safety would help build safety culture and keep workers wanting to work safely. But like safety meetings themselves, awards events come off as hastily-assembled and minimally organized.


Celebrating “years of safe service” somehow became an awards program. These “years of safe service” awards have become the lone bright spot in an otherwise not-terribly-engaging safety program.
Safety awards, for the sake of having something to celebrate, should not focus on years or milestones of safe service. Any awards program based on a single criteria of celebrating five, ten, twenty or thirty years of safety, must stop. If this is how you do yours, 

Here are five reasons you should stop your Annual Safety Awards program:

You make safety seem unnatural. Safe and secure is our natural state. Avoiding harm is one of the things that humans do best. So when you celebrate another milestone of safety, you give the impression that safety is not the natural state of things. You give the impression that the work you’re doing is supposed to injure people and that the award winners are exceptions to the rule. Aren’t your people supposed to be safe? Is it written in your employment agreement that your people are likely to get hurt? No, it’s not. They’re supposed to be safe. That’s what you hire them to do: work well and safely. Don’t make safety unnatural.

You will have to reward the safety cowboys too. By celebrating years of safety, you have to reward the safety cowboys for being lucky. Every workplace has the guys who don't drink the safety Kool-aid. They are proud of having worked for twenty-five years without injury. They don't need a safety program to tell them what to do. But there are behaviors in every workplace that need improvement. Years of safe service doesn't address behaviors. So, now you're forced to reward the employees with poor safety behaviors and those who don’t buy-in to safety. It undermines your safety program.


It’s a team effort. People don’t stay safe by themselves. Years of safety is the result of 3 things: safety awareness, teamwork, and personal choices. When you recognize one person only, you diminish the efforts of the whole team. Team sports are not won by one or two individuals. Every win is a team effort. Every loss is a team effort. The team effort is what needs celebration. Get your teams to award their members with a “hardest-working” award. That award is the result of effort - not a calendar.

It’s the least you can do. No, seriously. It is the VERY least you can do. Counting days on a calendar is the easiest thing there is. There is no criteria other than to end the day without incident - or to let an incident go unreported. There are no behaviors to commend and no improvements to make to get an award. The bar never gets raised. If you can make it one year without an incident, you get an award. Five, ten or twenty years, you get one there too. Unfortunately, this practice rewards the result, not the behaviors that get the results. By this logic, there is no need to improve safety procedures. Meanwhile, you have created another incentives program that rewards numbers, not behaviors.

It disinterests everyone except the award winner. And even him, you can’t be sure of. Can't you hear the smattering of polite golf applause for each worker named to accept their award. But as the long list of names get called, the applause dies down to a mere three-clap per award winner. The motivation for congratulating their co-workers dwindles. The awards ceremony becomes a watch-gazing activity. By the time they call the last few names, even those award winners are ready for the event to be over.

The sales department doesn't give awards for making sales every year. They give them for achieving the most sales - focused on behavior. The HR department doesn't hand out awards for hiring more people every year. That's what they're supposed to do. The accounting department doesn't get awards for avoiding math mistakes. But safety gives awards for working safely, even though it's a requirement of the job.

Recognition should be a daily activity, especially at safety meetings. The recognition should focus on safety behaviors and good decisions. Milestone awards don't tell the whole story and ignore the whole team except for one individual. Recognizing employees within a day or two of their outstanding performance raises the bar in the moment. It allows you to build and develop and improve. That's how safety gets better: one compliment at a time.

mandag den 10. august 2015

Fede cykeldæk !

Malmart Little Rock - Arkansas
Ny treend i USA omkring cykler. Nu skal MTB åbenbart have dæk med en enorm volume. Man skulle måske ændre navnet fra Mountain Bike til Mud Bike, da jeg tror at cyklen bedst kan klare sig i sådan et terræn. Denne her cykel fotograferede jeg i et Malmart Supermarked, men jeg så flere - og væsentlig mere kvalitets opbyggede cykler med samme slags dæk. Uden at gøre sig klog på denne trend, så må den - Bare på grund af vægt og rullemodstand, være lige som en gammel bedstemor cykel at træde rundt.

søndag den 9. august 2015

Hverdagsblind !


Det er sjovt som man kan gå og se sig blind på de ting der er lige for næsen af én. Man tro at man ser alt, men desværre snyder hjernen dig, ved at fylde huller ud i din hukommelse med hvad den tror skulle være set... Og du snyder dig selv ved ikke at kigge efter, da du er overbevist om at du har set det hele en gang før.
 
 
Et godt eksempel er et par malerier ( Collage ) der hænger på mit kontor. Jeg ser dem hver dag - Passerer forbi og har såmænd ofte stået op og ned af billederne og drukket en kop "Snakke-kaffe". Jeg var overbevist om at jeg sagtens kunne fortælle hvordan billederne så ud i detaljer, hvis en eller anden havde spurgt. Også selv om jeg faktisk slet ikke bryder mig om den form for billeder.
 
Så forleden dag, hvor jeg stod og talte i telefon lige over for billederne - Og skulle vente ½ minut på at personen i den anden ende af røret fik fundet et par tal..... Ja, der gik jeg pludselig øje på min ynglingsfigur på billederne. Nuser - som kom løbende hen over billedet, som en lille figur på omkring 5 cm.  det var lige godt sa.... - Tænkte jeg. Først var jeg i tvivl om nogen havde tegnet Nuser på i løbet af ugen, men ved en nærmere kontrol, så var han nok med på billedet fra begyndelsen.

lørdag den 8. august 2015

This week sign !

I would bring my own food !

fredag den 7. august 2015

Er du på menukortet !

Myg er tiltrukket af varmen og fugten i menneskets udåndingsluft og bruger desuden deres lugtesans til at navigere hen til byttet. Mennesker har hver deres individuelle lugt, der afgør, hvor tiltrukket myg er af dem.
Menneskets unikke lugt skyldes, at vi udsender flere hundrede organiske stoffer i ­vores udåndingslugt og fra vores hud. Lugten er dels genetisk ­bestemt, dels påvirket af vores mad- og alkoholvaner. Herudover ændres kvinders lugt med menstruationscyklussen og forandres også under graviditet. Studier af malariamyg har vist, at de især er tiltrukket af gravide og af folk, som har drukket øl, men at tiltrækningskraften ellers er bestemt af genetik og madvaner.
Her er måske svaret på at min søn nærmest er en nålepude, hver gang han kommer i nærheden af myg. Mens jeg på den anden side næsten går fri af de små bæster. Desværre gav undersøgelsen ikke svar på hvad myggene IKKE kan lide, så man kunne ændre noget i sin kost og derved blive fri for stikkene.

torsdag den 6. august 2015

MTB - Når det skal være sjovt !

At køre på mountainbike kan være en sjov motionsform, hvis man kan lide natur, fart og en mere udfordrende form for cykling end i et spinning-lokale eller på en lige landevej.
Men for nogen kan det være lidt svært at komme i gang, for hvor skal man starte og hvilket udstyr kræves?
 
Her er syv gode råd fra DGI's hjemmeside vorespuls.dk:
  • Prøv om mountainbike er noget for dig, inden du køber en dyr cykel. Erfarne mountainbikere har ofte en gammel du kan låne, eller også kan du leje en hos mange cykelhandlere
  • ​Du kan også tilmelde dig et "prøv mountainbike"-event, hvor man kan leje en cykel og få vejledning. På vorespuls.dk's event-side kan du se, hvor og hvornår der en sådan event.
  • Vil du helst købe din egen cykel fra start, så kan du få gode råd om valg af cykel her.
  • Du kan finde test og videoer af nogle af landets bedste mountainbike-ruter her.
  • Download DGI's gratis mountainbike-app til iOS og Android-smartphones.
  • Du kan gratis tilmelde dig DGI's træningsprogram, hvor du over 10 uger får tilsendt gode råd og programmer til din mail.
  • Vil du have flere gode råd og nye træningsmakkere, så kontakt en lokal mountainbike-klub. Du kan finde en liste over DGI's klubber her.
  •  
Og endelig så lad dig ikke slå ud, hvis din første tur er lidt sværere, end du havde regnet med.
Det tager lige et par træninger at blive helt gode venner med sin mountainbike.
 
Af Thomas Helsborg

onsdag den 5. august 2015

Skiltning på amerikansk !

Reklameskilte ( Billboard ) kan være alt, fra kedelige til sjove - Fra anmasende til ligegyldige. Men de griber dog stadig min opmærksomhed. Både fordi vi ikke kan disse kæmpe skilte langs vejen i Danmark og fordi jeg ser mange af dem som visuel forurening i en eller fantastisk natur.
 
Her er en af de mere opfindsomme af slagsen. En reklame for en agent der kan hente penge til dig, hvid du har været indblandet i en ulykke.
 
 
( I sig selv er reklamen forfærdelig.... At leve af andre folks ulykke og samtidig tænde håb i mange menneskers sind om hurtige penge. // Afskyelig ! )
 

Nå... Skiltet var så smart indrettet at bilen faktisk have lys i baglygterne om natten. Og når der hænger en bil - smadret ind i et reklameskilt i 8 meters højde, så kan man ikke lade være at kigge.

tirsdag den 4. august 2015

Tilfreds eller ikke tilfreds !

En stor undersøgelse af Eurostat om danskernes tilfredshed med deres arbejde, viser bl.a. at danske mænd arbejder ifølge eget udsagn mere end kvinderne. Det er således primært mænd, der oplyser, at de arbejder mere end 37 timer om ugen. Undersøgelsen viser i øvrigt, at ni ud af ti beskæftigede er tilfredse med deres nuværende arbejdstid. 9 procent af mændene ville gerne arbejde enten mere eller mindre. Det samme gælder 12 procent af kvinderne. Resultaterne viser, at de erhvervsaktive danskere er godt tilfredse med livet. Sammenlignet med vores europæiske naboerne ligger vi på en andenplads lige efter Finland.
 
Jeg tror den megen snak om lange arbejdsdage, blanding af fritid og arbejde samt en arbejdsforståelse, som gør at man føler sig tvunget til at arbejde hele tiden - ofte er en ting inde i hovedet på os selv som medarbejdere. OK - Der er folk der bliver presset af deres arbejdsgiver, men jeg ser mest at folk selv sætter barren højere end deres arbejdsgiver, og derfor kommer i en vanskelig situation.
 
der er nok ingen klar løsning for at komme ud af kniben, men en mere realistisk holdning til, hvad man kan præsterer i forhold til det man tror man skal præsterer er nok en god vej frem.