onsdag den 16. januar 2013

Få nu en ordentlig uddannelse !

Danmark halter langt efter de lande, vi normalt sammenligner os, når det gælder social arv. Det viser tal fra OECD. " Det er ikke godt nyt for Danmark, og det går faktisk ned ad bakke. Navnlig for drengene, da pigerne ligger på gennemsnittet. Det skyldes en kombination af mange ting. Blandt andet har vi haft en periode, hvor uddannelse var mindre vigtigt. Samfundsmæssigt har fokus været at komme ud på arbejdsmarkedet, og det tror jeg har ramt de svage, " siger Martin D. Munk, professor i sociologi og leder af Center for Mobilitetsforskning på Aalborg Universitet. ( Vi har selv gjort en stor indsats for at vores børn ikke skal sidde fast i den sociale arv. Og det kan, som forældre, engang imellem være rigtig svært. Vi ahr rådgivet om uddannelser - miljøer - sociale relationer, som vi basisk set ikke havde så meget viden om. Vi har nok også haft ambitioner på vores børns vegne, som nogle ville mene var for høje. Men jeg er stadig af den overbevisning, at uddannelse og viden er vejen frem. Det kan godt være at jeg selv er kommet langt uden den store eksamen. Men jeg er helt sikker den sidste generation som har kunne dette. Jeg mærker tydelig at ingeniørene og andre højt uddannet "puster" mig i nakken.)

Ingen kommentarer: