torsdag den 20. september 2012

Flyder din arbejdstid også !

Grænsen mellem hvornår man er på arbejde og hvornår man har fri er blevet flydende. Arbejdsmails tikker ind på telefon, iPad eller bærbar, uanset hvor medarbejderen befinder sig henne, og det gør indhug på familieidyllen. Vær opmærksom på, hvor du lægger dine ressourcer udenfor kontoret, lyder rådet: "Der er ikke noget galt med at arbejde meget, så længe det ikke bliver en belastning for familien eller for dig selv. Du kan sagtens arbejde 50 timer om ugen, uden at det nødvendigvis giver problemer, men hvis din kone også begynder at arbejde 50 timer, og I samtidig har tre børn, hvem skal så pludselig hente dem, handle ind og ordne de praktiske gøremål? Her begynder konflikterne ofte at opstå," siger arbejdslivsforsker ved Team Arbejdsliv ApS Karen Albertsen ( Nu er jeg hverken ramt af børn eller en kone der arbejder lige så eget som jeg - - -  Men jeg kan faktisk godt både se og høre problemet mellem nogle af mine kollegaer. Derfor bruger jeg aktivt tid på at tale med mine medarbejdere om problemet. Min erfaring er nemlig. At fungerer det ikke på hjemmefronten, så fungerer det slet ikke på arbejde. - Jeg bruger selvfølgelig ros til folk, der engang imellem kan løfte en akut opgave, ved at tage nogle timer derhjemme. Men understreger også at de skal finde et andet tidspunkt at holde deres frihed. - Det kan godt lyde lidt helligt og nogle folk tager det nok også som "tom snak" - Jeg tror dog satdig at balancen mellem arbejdstid og fritid er svær at styrer selv. Det gør ikke noget at man kommenterer den som arbejdsgiver. )

Ingen kommentarer: