onsdag den 19. september 2012

Erfa med Arbejdsmiljøchefer !

Var i går sammen med en del fag kollegaer på Fynsværket. ( Vi er en flok Arbejdsmiljø chefer der mødes engang imellem - Gennem Netværk Danmark ) - Normalt har vi et eller to emner på dagsorden og så har vi en del erfaringsudveksling. Den sidste del er for mig meget vigtig. Det er her jeg får en masse guldkorn - Hører om gode og mindre gode projekter - Og finder ud af, hvor jeg kan hente lidt kollegial hjælp...... Eller kan hjælpe en af de andre.  Som nævnt, var vi på Vättenfall / Fynsværket. Og vi fik en hurtig rundvisning på stedet. Det var helt fantastisk. Et kæmpe anlæg, der både bruger kul og biomasse, samt husholdnings affald til at skabe fjernvarme og strøm. Jeg var meget imponeret af de store maskiner og de store bygninger. Der var plads overalt. Og noget der straks fangede mit øje var, at selv om der var masse af plads, så var der opryddet over alt og ingen små lagre af dette eller hint. Selv om det nemt kunne stå i de mange hjørner og rum. Deres kontrolrum var også en historie for sig selv. Det var avanceret - Og lignede mest af alt et kontrolrum på en lufthavn. En af de lidt sjove ting, var at de on-line, på en meget stor skærm, fulgte med i strømmens vej ud og ind af Danmark. Samt on-line på, hvor strømmen kommer fra.

Jeg kunne, med glæde konstaterer, at vindmøller var en væsentlig bidrager til dagens strømforbrug. Hvilket alle faktisk kan følge med i, ved at klikke på Energinet . - Næste møde bliver ved Semco Maritime - Hvilket jeg glæder mig til. En god dag, med mange gode indtryk. ( Øverste billede er en af de  gigant motor, som man brugte i gamle dage - De havde ladet den stå, hvilket er en god beslutning. Nyt og gammel under samme tag - Historiens daglige pust.)

Ingen kommentarer: