fredag den 12. februar 2010

Fantastisk natur som en losseplads !


I dag løb jeg ind i land. Ned af første sidevej til " main road" - Og så bare ind mod junglen / bjerget. De første kilometer boede lokal befolkningen. Der var ubeskrivelig beskidt. Der lå det ene lille hus efter det andet, med bliktag - manglende døre og vinduer. Og malet i enten blå - gul eller lyserød. Der var børn, høns, hunde og knallerter over alt. Stanken var kvalmende. Der lå indtørret katte i vejkanten og vejen var kun hårdttrampet jord. er var mange små butikker - mange små barer og lotteributikker og et par "autoværksteder", hvor man kunne se at olien løb ud over hele jordvejen og værkstedets jordgulv. Området var et delvis vådområde, og de steder hvor vandet var synlig, var det rene lossepladser. Der flød at mulig affald rundt i det olieskinnende vand. Længere inde i junglen / skoven var der ryddet nogle områder, hvor der gik får og kvæg. Der lå også nogle spredt beboelser, som jeg nok ville have betegnet som hønsehuse, hvis ikke det var fordi der boede mennesker. Det er så langt fra vores miljøsyn, at vores niveau for beskyttelse må være en hypotetisk snak for disse mennesker. Muligvis forurenede grunde ( Stor avis samtale i Vejen ) Eller det beredskab vi sætter i gang, hvis nogle hælder et par liter diesel i kloakken, er helt ude af vinkel - Når jeg omhyggelig sorterer mit private affald eller bruger masse af energi og økonomi på at overholde kommunens affaldsregulativ. Så blegner indsatsen på global plan med det jeg ser i Den Dominikanske Republik. Måske har Lomborg mere ret end jeg før havde troet. Vi kunne, i det store regnskab, få mere ud af at hjælpe disse lande, end at bruge formuer på at flytte næsten ingenting i Danmark

Ingen kommentarer: